Η ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ
ΔΥΟ ΜΕΤΡΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΩΝ
(2248 - 26/05/2003)
Τα τελευταία χρόνια γίνεται συστηματική προσπάθεια
η απαξίωση του μελετητικού έργου να αποκτήσει και θεσμική κατοχύρωση.
Ν. 1418/84 και Ν.716/77
Ενώ ο Ν.716/77 τυπικά ισχύει, πλήθος Νομοθετημάτων
τον έχει κάνει διάτρητο με αποτέλεσμα να θεωρείται «νόμιμη»
η κατά κανόνα καταστρατήγησή του. Όχι μόνο γιατί λειτουργούν
οι παρεκκλίσεις αλλά και γιατί, ενώ κάποτε αποτελούσε δίδυμο με
τον Ν.1418/84 για την κατασκευή των έργων, σκόπιμα στη συνέχεια
δεν αναφέρεται ώστε να δημιουργείται θολό τοπίο.
ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΚΑΙ
ΕΥΡΥΤΕΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Πρέπει να παραδεχθούμε ότι είναι δύσκολο έργο
να συμβιβάζει κανείς τα ασυμβίβαστα! Πως πραγματικά να διασφαλιστεί
το δημόσιο συμφέρον και παράλληλα να λειτουργούν Ανώνυμες Εταιρείες
με ανταγωνιστικά κριτήρια στα πλαίσια του ευρύτερου δημόσιου τομέα;
Ο μόνος τρόπος είναι το ζητούμενο αποτέλεσμα –παροχή
υπηρεσιών ή έργο- να είναι υψηλών προδιαγραφών και αναλόγων υψηλών
προδιαγραφών και προσόντων να είναι τόσο οι αναθέτουσες αρχές όσο
και οι προσφέροντες.
Αντ΄ αυτού η «λύση» που έχει επιλεγεί «χάριν
ευελιξίας» -βλέπε μικροπολιτικής- είναι ο διαχωρισμός
του δημόσιου τομέα από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα με στόχο την εξαίρεση
του δεύτερου από την υποχρέωση τήρησης του θεσμικού πλαισίου για
τα έργα, τις προμήθειες αλλά κυρίως τις μελέτες. Αυτό συμβαίνει,
όπως έχουμε ξαναπεί, επειδή η αντίληψη του κράτους για τις μελέτες
είναι ότι αυτές αποτελούν μόνο το διαβατήριο για τον τελικό στόχο,
που είναι το έργο, ένα μπελά που πρέπει να ξεπεραστεί με τον πιο
ανέξοδο τρόπο!
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΗΣ Ε.Ε.
Στις Οδηγίες της Ε.Ε διαχωρισμοί ανάμεσα σε δημόσιο
και ευρύτερο δημόσιο τομέα δεν υπάρχουν. Στις Οδηγίες της Ε.Ε για
τα έργα, τις προμήθειες και την παροχή υπηρεσιών (μελέτες) υπάρχει
πλαφόν, πάνω από το οποίο η εφαρμογή τους είναι υποχρεωτική για
τον δημόσιο και για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα για όλες τις χώρες
μέλη. Έτσι καταλήγουμε σε αποτελέσματα δύο μέτρων και σταθμών, αποτελέσματα
σε βάρος των μικρών –κάτω του πλαφόν έργων, προμηθειών, μελετών-
γραφείων μελετών και εργοληπτικών επιχειρήσεων.
Γι΄ αυτό οι Ανώνυμες Εταιρείες του ευρύτερου δημόσιου
τομέα που κατευθύνονται από την νομοθεσία σύστασής τους στο να διέπονται
από δικούς τους κανονισμούς για τα έργα, προμήθειες, μελέτες και
που συχνά δεν μπαίνουν καν στον κόπο να τις κάνουν αλλά απλά αυθαιρετούν,
μόλις βρεθούν μπροστά σε έργα, προμήθειες και μελέτες που εμπίπτουν
στις Οδηγίες της Ε.Ε. ...μεταμορφώνονται σε δημόσιο τομέα προκειμένου
να νομιμοποιηθούν!
Οι μεταμορφώσεις αυτές αναδεικνύουν την
υποκριτική τακτική των δύο μέτρων και σταθμών του συστήματος και
σφραγίζουν την αντιαναπτυξιακή πολιτική ενάντια στα μικρομεσαία
έργα και τους δημιουργούς τους.
|