ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ
ΕΠΟΜΕΝΟ
ΕΝ ΔΗΜΩ ...

ΘΕΣΜΟΘΕΤΕΙΤΑΙ ΑΟΡΙΣΤΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΙΟΛΟΓΙΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

(2222 - 11/11/2002)

Αν εφαρμοστεί όπως προτείνεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις μελέτες του Δημοσίου, θα συνυπάρξουν δύο πεδία εφαρμογής, ένα για μεγάλες μελέτες >200.000,00 €, ένα για μικρές <200.000,00 € κι ένα ευρύτατο πεδίο εξαιρέσεων.

ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
ΠΡ/ΣΜΟΣ >200.000,00 €
ΠΡ/ΣΜΟΣ <200.000,00 €
Θα ανατίθενται όπως ορίζει το ΠΔ 346/98 από το σύνολο του δημόσιου τομέα και από τον ιδιωτικό τομέα όταν επιδοτείται από το Δημόσιο ή όταν τα μισά από τα μέλη των διοικήσεων των φορέων ορίζονται από το Δημόσιο. Θα εξακολουθήσει να ισχύει, θεσμοθετημένο πια με το νέο νόμο, το ήδη διαμορφωμένο τοπίο των εξαιρέσεων από την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου μελετών του Δημοσίου για ιδιωτικοποιημένους φορείς του Δημοσίου.
Θα γενικευτούν οι απευθείας αναθέσεις μελετών προϋπολογισμού έως 30.000,00€.

Το αντικείμενο των συμβάσεων θα είναι αόριστο αφού “συμβατικό” οικονομικό αντικείμενο θα είναι το “προεκτιμώμενο” μειωμένο μάλιστα με το ποσοστό έκπτωσης της προσφοράς του αναδόχου.

ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ – ΑΜΟΙΒΕΣ – ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Η αποσύνδεση των αμοιβών με τους προϋπολογισμούς των έργων, επιχειρείται να γίνει με την κατάργηση του καθεστώτος προσδιορισμού της αμοιβής του μελετητή στο στάδιο της προμελέτης, όταν δηλαδή θα ήταν προσδιορισμένο το αντικείμενο του έργου, αλλά στο αρχικό στάδιο, αυτό της προεκτίμησης, είτε από τις αναθέτουσες αρχές (οπότε το κύριο κριτήριο θα είναι οι χρηματοδοτικές δυνατότητες) είτε από τους ίδιους τους μελετητές, οι οποίοι στην ουσία θα δίνουν μια πρώτη προσφορά επί της οποίας θα δίνουν και την ...έκπτωση!

Από το νομοσχέδιο δεν μπαίνει στόχος ανάθεσης υψηλού επιπέδου μελετών από μια αναβαθμισμένη δημόσια διοίκηση αλλά, αντίθετα, όλα προσαρμόζονται στις ανεπάρκειες της δημόσιας διοίκησης.

ΧΑΜΗΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΑΝΑΘΕΤΟΥΣΩΝ ΑΡΧΩΝ ΓΙΑ ΧΑΜΗΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
• Προγραμματικές συμβάσεις για φορείς που δεν έχουν τεχνικές υπηρεσίες.
• Σύμβουλοι και εμπειρογνώμονες για φορείς που δεν έχουν επαρκείς υπηρεσίες.
• Εμπλοκή των ίδιων των μελετητών στα σενάρια προσδιορισμού των αμοιβών στις μεγάλες μελέτες μέσω της τεχνικής προσφοράς τους με αποτέλεσμα να οδηγούνται σε προσυμφωνημένες μεταξύ τους ενέργειες.
• Πλήρης αδυναμία των μελετητών στις μικρές μελέτες όταν οι υπηρεσίες θα προεκτιμούν υποτιμημένες αμοιβές.
Αυτό είναι το τοπίο που διαγράφεται αντί του ορθού που θα ήταν η προσπάθεια συγκρότησης υπηρεσιών επαρκώς στελεχωμένων και έμπειρων που θα έιχαν έλεγχο του αντικειμένου των μελετών και θα πιστοποιούσαν δίκαιες αμοιβές για υψηλού επιπέδου παρεχόμενο μελετητικό έργο.

Δεν μπαίνει στόχος στήριξης αλλά διάλυσης των μικρών μελετητικών γραφείων του κέντρου και της περιφέρειας.

ΔΙΑΛΥΣΗ ΜΙΚΡΩΝ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ
• Προθεσμιακές συμβάσεις διάρκειας τεσσάρων ετών προβλέπεται να συνάπτουν οι αναθέτουσες αρχές που δεν θα έχουν αποσαφηνισμένο τον προγραμματισμό τους για τα έργα και τους χρόνους εκτέλεσής τους … δηλαδή όλες!
• Και επειδή το όποιο πρόγραμμα έργων θα έχει πολλά αντικείμενα θα χρειάζεται πάντα ένα οργανωμένο γραφείο το οποίο συγκροτούν μελετητές με πτυχία πολλών κατηγοριών.
• Μελετητές πτυχίων ανώτερης κατηγορίας θα μπορούν να εκπονούν μελέτες μικρότερης κατηγορίας πτυχίου.
Μετά από τα παραπάνω φαντάζει αστεία η πρόβλεψη διατήρησης του κριτηρίου της εντοπιότητας για τα πτυχία Α και Β κατηγορίας και μάλιστα με βαρύτητα 30%.

Όλα τα παραπάνω και άλλα σχεδιάζονται με το πρόσχημα προσαρμογής της ελληνικής νομοθεσίας στην οδηγία 92/50/ΕΟΚ, προσαρμογή που, από τυπική άποψη, έγινε ήδη από το 1998 με το ΠΔ 346/98.
Υποστηρίζουν πάλι ότι πιέζει η Ευρωπαϊκή Ένωση...

ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Εμείς υποστηρίζουμε ότι το μόνο που πιέζει και είναι καθοριστικό για αυτούς είναι η ανάγκη να καλυφθούν:
• Χρόνιες σκοπιμότητες αποφυγής δημοκρατικού προγραμματισμού.
• (που συνεπάγεται) καθυστερήσεις στην απορρόφηση κονδυλίων.
• Η πάγια τακτική υποβάθμισης της επιστήμης και της τεχνικής με τελικό στόχο “να τη βγάλουμε φτηνά” μεταθέτοντας το κόστος στους πραγματικούς παραγωγούς των έργων.

 

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.