ΝΕΟΤΕΡΟ
ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟ
ΕΝ ΔΗΜΩ ...

ΤΟ ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΑΛΑΛΟΥΜ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

(2368 - 21/11/2005)

 

Σοβαρότατα ζητήματα αναδεικνύονται μέσω της παρακολούθησης από Ομάδας Εργασίας του ΤΕΕ/ΤΑΚ των πρώτων ΣΧΟΑΠ που εκπονούνται στην Ανατολική Κρήτη :

Είναι γνωστό ότι το Γενικό Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης δεν αποτελεί Χωροταξικό Σχέδιο και παρέχει μόνο κατευθύνσεις με τις οποίες είναι υποχρεωμένα να εναρμονίζονται τα ΣΧΟΑΠ. Παράλληλα, το Περιφερειακό Πλαίσιο υπόκειται στις κατευθύνσεις του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου αλλά και των Ειδικών Πλαισίων που μέχρι σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί . Σύμφωνα με το ΥΠΕΧΩΔΕ επισπεύδεται η θεσμοθέτηση του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού και των Ειδικών Πλαισίων για τον Παράκτιο και Ορεινό χώρο, και εκπονούνται Ειδικά χωροταξικά για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τον Τουρισμό και τη Βιομηχανία.

Όλα τα παραπάνω υπό εκπόνηση ή υπό έγκριση Σχέδια δεν είναι γνωστό αν παρέχουν τις απαραίτητες συγκεκριμενοποιήσεις και προδιαγραφές για το τί είδους δραστηριότητες και έργα μπορούν να χωροθετηθούν στον παράκτιο και τον ορεινό χώρο ή τι σημαίνει, παραδείγματος χάριν, ο όρος «ήπια τουριστική ανάπτυξη» που κατά κόρον χρησιμοποιείται σε πολλές περιοχές του Γενικού Πλαισίου Περιφέρειας Κρήτης και ούτως η άλλως, αφού δεν έχουν εγκριθεί, δεν μπορούν να λειτουργήσουν δεσμευτικά για τους μελετητές των ΣΧΟΑΠ και τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Παράλληλα, ενώ στην Κρήτη έχουν προσδιοριστεί μεγάλης έκτασης περιοχές NATURA , όπου αυτονόητο είναι ότι διαφέρουν οι κανόνες με τους οποίους θα μπορούν να χωροθετούνται δραστηριότητες και έργα, για καμία από αυτές, με εξαίρεση τον εθνικό δρυμό Σαμαριάς, δεν έχει εκπονηθεί Ειδική Μελέτη για να προσδιορίσει τους κανόνες, που οι μελετητές των ΣΧΟΑΠ θα πρέπει να λάβουν υπόψη, ούτε έχουν συσταθεί Φορείς Διαχείρισης των περιοχών αυτών , που, μετέχοντας στην διαδικασία σχεδιασμού, θα μπορούσαν, να υπερασπιστούν τεκμηριωμένα τα ειδικά χαρακτηριστικά των περιοχών αυτών . Επιπλέον, η διαχείριση των περιοχών NATURA αποτελεί αντικείμενο του ΥΠΕΧΩΔΕ και όχι των Περιφερειακών ΠΕΧΩ που εγκρίνουν τα ΣΧΟΑΠ.

Έτσι, οι μελετητές των ΣΧΟΑΠ αλλά και οι επιτροπές παρακολούθησης ακροβατούν ανάμεσα σε γενικές θεωρήσεις, επι μέρους νομοθετικές ρυθμίσεις και τοπικές πιέσεις σε μιά διαδικασία που, αν ολοκληρωθεί, θα εμπεριέχει όλες τις αδυναμίες και τις αντιφάσεις του σημείου ωρίμανσης των διαφόρων επιπέδων του σχεδιασμού. Το πιθανότερο είναι, λόγω των δεδομένων και, παρά την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης και θεσμοθέτησης τους, η πορεία των ΣΧΟΑΠ να ακολουθήσει τις περιπέτειες των Ειδικών Χωροταξικών Μελετών που με μεγάλη καθυστέρηση εγκρίθηκαν ή και ποτέ όπως αυτές των νοτίων παραλίων της Κρήτης.

Την κατάσταση έρχονται να περιπλέξουν ακόμα περισσότερο οι παράλληλα εκπονούμενες μελέτες ΠΕΡΠΟ , μία για κάθε νομό, μέσω των οποίων λαμβάνονται υπόψη και προγραμματίζονται τα ίδια δεδομένα, ως προς την οικιστική ανάπτυξη, που αποτελούν και αντικείμενο των ΣΧΟΑΠ, από διαφορετικούς μελετητές και χωρίς να συντονίζεται το έργο των μεν και των δε .

Αν συνυπολογιστούν στα παραπάνω οι μεγάλες προγραμματιζόμενες επενδύσεις στην Κρήτη στον τομέα του τουρισμού αλλά και του Real Estate , που βρίσκουν υποστηρικτές αλλά συναντούν και αντιδράσεις, αντιλαμβάνεται κανείς τον παραλογισμό που σε όλο του το μεγαλείο επικρατεί στον τομέα του σχεδιασμού με βέβαιο θύμα την περιφερειακή ανάπτυξη και το περιβάλλον .

ΚΑΙ ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΝΑ ΣΥΓΚΙΝΕΙΤΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΘ΄ ΥΛΗΝ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ !

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.