Η καινούρια «μεγάλη ιδέα» -μετά τους Ολυμπιακούς- ως γνωστόν ονομάζεται real estate ! Real estate γενικώς, αλλά και με έμφαση στην παραθεριστική κατοικία. Επιχειρήθηκε, κι αυτό γνωστό, από την προηγούμενη κυβέρνηση στο Porto Carras, γενικεύεται και συμμαζεύεται θεσμικά από την παρούσα σε πείσμα όσων νόμισαν ότι τα γεγονότα της Χαλκιδικής ήταν αρκετά για να αποθαρρύνουν η να συνετίσουν κάποιους...
Η παραθεριστική κατοικία έχει πολλά προσόντα και συνδυαζόμενη με την άλλη μεγάλη ιδέα, αυτή για τα γήπεδα γκολφ, αποκτά περισσότερα :
> Θεσμικά περνάει μέσα από χαλαρά και αυτόνομα εργαλεία οικιστικής ανάπτυξης όπως αυτό για τις Περιοχές Ειδικά Ρυθμιζόμενης Πολεοδόμησης (ΠΕΡΠΟ) , που κανείς δεν κατάλαβε το σκοπό ύπαρξης τους πέρα από το να θεσμοθετούν χωροθετήσεις οικοδομικών συνεταιρισμών και ιδιωτικές πολεοδομήσεις έξω από το γενικό σχεδιασμό (Ρυθμιστικά Σχέδια, ΓΠΣ, ΣΧΟΑΠ) όταν ακριβώς αυτός δεν επισπεύδεται, και αποφάσεις όπως αυτή της άρσης του κορεσμού σε κορεσμένες περιοχές .
>Οικονομικά στηρίζεται από τον αναπτυξιακό νόμο, μέσα από τον οποίο επιδοτούνται ιδιαίτερα τα γήπεδα γκολφ. Μια επένδυση που ποτέ δεν γνωρίζει απόσβεση -αλλά λειτουργεί μόνο σαν συγκριτικό πλεονέκτημα για την τουριστική εγκατάσταση που την διαθέτει- τιμολογούμενη απο τον ίδιο τον ΕΟΤ σε 2.700.000.000 δρχ σε τιμές του 1998. (Ε.Δ. ΤΕΕ 2037/1-2-98 Έγγραφο 500869/16-11-98 του ΕΟΤ). Ο νέος αναπτυξιακός νόμος, μάλιστα, επιδοτεί και εγκαταστάσεις αφαλάτωσης νερού. Να είχε άραγε ο νομοθέτης στο μυαλό του τα νησιά του Αιγαίου που διψάνε ή την ύστατη δυνατότητα να βρεθεί νερό για την υδροβόρα τουριστική ανάπτυξη και για τα ασυγκρίτως πολλαπλά υδροβόρα γήπεδα γκολφ;
> Πολιτικά στηρίζεται στις προσδοκίες που συστηματικά καλλιεργήθηκαν στους Νεοέλληνες, που χρόνια τώρα αντιμετωπίζουν μόνο αδιέξοδα στην άσκηση κάθε είδους παραγωγικού έργου όλων των τομέων της οικονομίας, ότι η λύση των προβλημάτων είναι στην ανάπτυξη του τουρισμού. Κανείς όμως δεν λέει ότι « Το μερίδιο της τοπικής οικονομίας από τα συνολικά έσοδα μπορεί να περιοριστεί ακόμα και στο 10%, όταν οι τουρίστες μετακινούνται με πτήσεις τσάρτερ ξένων συμφερόντων, όταν διαμένουν σε ξενοδοχεία ιδιοκτησίας διεθνών επιχειρηματικών αλυσίδων, όταν επιλέγουν τις υπηρεσίες πρακτορείων που είναι εξαρτημένα από τους διεθνείς τουριστικούς πράκτορες και που πούλησαν το αρχικό πακέτο διακοπών .» (1) Κανείς δεν αναφέρει ότι οι νέες θέσεις εργασίας είναι στην ουσία θέσεις που μετατοπίστηκαν απο άλλους κλάδους που έχουν απώλειες. Κανείς δεν μετράει την πολιτιστική αλλοτρίωση και το περιβαλλοντικό κόστος που είναι μη αναστρέψιμα και ακυρώνουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών αφού πρώτα έχουν άγρια εμπορευματοποιηθεί!
Σύμφωνα με την έκδοση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ( www . sete . gr ) «Ελληνικός Τουρισμός 2010: Στρατηγική & Στόχοι» (2003) η Ελλάδα για να είναι ανταγωνιστική πρέπει να στοχεύσει για το 2010 σε 46 γήπεδα γκολφ (σήμερα λειτουργούν 5) , 15 αυτόνομα συνεδριακά/εκθεσιακά κέντρα, 24 κέντρα θαλασσοθεραπείας και 42 μαρίνες . Ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ σε συνέντευξή του στις 6-7-05 τόνισε ότι χρειάζονται γενναίες αποφάσεις ζητώντας από την κυβέρνηση να προχωρήσει μέσω διαγωνισμών σε μακροχρόνιες μισθώσεις δημόσιων εκτάσεων προς ιδιώτες επενδυτές , που θα φέρουν μεγάλες επενδύσεις αιχμής, εγχώριες και ξένες, θα εμπλουτίσουν την τουριστική μας προσφορά, θα τονώσουν την περιφέρεια και θα αυξήσουν την απασχόληση και να φροντίσει για την απαλλαγή του τουριστικού μας δυναμικού από μονάδες, μικρές ή μεγάλες, που δεν είναι πλέον ανταγωνιστικές και υποβαθμίζουν το προϊόν μας. (συνεχίζεται)
(1) από άρθρο της Christine Richter (Οικονομολόγου) ειδικής στο νομικό καθεστώς του τουρισμού και Γενικής Γραμματέα της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ταξιδιωτικών Συντακτών & Ανταποκριτών στο www . travelmag . org σε μετάφραση Γ.Σ. στο www . ecocrete . gr