ΕΝ ΟΙΚΩ ...

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

Δημοσιοποιούμε σήμερα ολοκληρωμένα όλες τις ενέργειές μας και καταθέτουμε τις απόψεις μας για το εκτελούμενο έργο "Δασοτεχνική διευθέτηση χειμάρρου Αμουργελών Δ.Δ. Πανοράματος" Δήμου Αρκαλοχωρίου, με σκοπό την ενημέρωση της κοινής γνώμης και την ανάληψη των ευθυνών από τις εμπλεκόμενες αρχές.

Με το υπόψη έργο και την μελέτη του το ΤΕΕ/ΤΑΚ ασχολήθηκε από τον Ιανουάριο του 2001 και μέχρι σήμερα το παρακολουθεί συστηματικά. Έχουμε διατυπώσει εγγράφως τις απόψεις μας για τις ελλείψεις της μελέτης, για το διάτρητο της Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ Υπ. Γεωργίας και Δήμου, για τις παρανομίες και παρατυπίες των διαδικασιών ανάθεσης και έγκρισης της μελέτης, των αποφάσεων του Νομαρχιακού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων (Ν.Σ.Δ.Ε), του Δήμου Αρκαλοχωρίου. Έχουμε ενημερώσει (έγγραφο 488/23-4-2001) τον Γ.Γ. της Περιφέρειας Κρήτης και από τις 30 Μαΐου 2001 προσφύγαμε στην Εισαγγελία Ηρακλείου, η οποία διενεργεί προκαταρκτική εξέταση. Συνοπτικά τα επιμέρους στάδια και οι απόψεις που εκφράσαμε έχουν ως εξής:

1. Πρόκειται για σοβαρό τεχνικό έργο (φράγματα ύψους 30μ., 22,7μ., και 20,8μ.) που βαπτίστηκε "Δασοτεχνική διευθέτηση" για να αποφύγουν μελέτες στατικές, περιβαλλοντικές και τις αντίστοιχες διαδικασίες εγκρίσεών τους.

2. Προς τον σκοπό αυτό υπογράφηκε Προγραμματική Σύμβαση του Δήμου με το Υπ. Γεωργίας, που κι αυτή πλαστογραφημένα μεταχρονολογήθηκε .

3. Η μελέτη ενός τόσο σοβαρού έργου (800 εκατ. δρχ.) ανατέθηκε παράνομα από την Δημοτική Επιχείρηση Αρκαλοχωρίου σε μελετητική εταιρία χωρίς να διαθέτει τα απαραίτητα προσόντα και πτυχία, με μη νόμιμες διαδικασίες ανάθεσης (έγγραφό μας 219/16-2-2001).

4. Η μελέτη που παρελήφθη από τον Δήμο είναι σε επίπεδο προμελέτης -αφού δεν έχει κατασκευαστικά σχέδια- και έχει σοβαρές ελλείψεις (δεν υπάρχει στατικός υπολογισμός φραγμάτων), πράγμα που επεσήμαναν εκτός από εμάς και η ΤΥΔΚ (έγγραφό της 2432/9-2-2001) και το Ν.Σ.Δ.Ε (Πρακτικό του 1/16-1-2001) που δεν ενέκριναν την μελέτη.

5. Έτσι "δια περιφοράς" η μελέτη θεωρήθηκε τελικά από την Δ/νση Δασών (Πράξη της 1356/8-3-2001) και βγήκε απόφαση έγκρισης από τον Γ.Γ της Περιφέρειας (απόφαση 299/12-3-2001 Δ/νσης Δασών Περιφέρειας Κρήτης).

6. Σαν να μην έφταναν αυτά, ο Δήμος θέλησε να εκτελέσει το έργο με αυτεπιστασία του κ. Δημάρχου και για να διευκολυνθεί σ΄ αυτό, προέκυψε παράνομη απόφαση του Ν.Σ.Δ.Ε θετικής γνωμοδότησης για αυτεπιστασία (πρακτικό του 5/11-4-2001), απόφαση που ανακλήθηκε στην συνέχεια (πρακτικό του 6/15-5-2001).

7. Στο μεταξύ το έργο ήδη κατασκευαζόταν, χωρίς επιβλέπουσα Υπηρεσία, χωρίς τις απαραίτητες εγκρίσεις και χωρίς νόμιμες αποφάσεις.

8. Μετά την απαξίωση απάντησης από τον Γ.Γ στο έγγραφό μας από 23 Απριλίου 2001, προσφύγαμε στην Εισαγγελία Ηρακλείου (έγγραφο 691/30-5-2001) και άρχισε προκαταρκτική εξέταση, που παρά το επείγον και την εντολή επίσπευσης φαίνεται πως ακόμα συνεχίζεται γιατί δεν έχουμε καμία ενημέρωση για την έκβασή της. Είχαμε τότε ζητήσει να διακοπούν προσωρινά οι εργασίες, που έτσι κι αλλιώς παράνομα εκτελούνταν, ώστε να ελεγχθεί η νομιμότητα της ανάθεσης-σύνταξης της μελέτης, η αρτιότητά της, η νομιμότητα έγκρισής της και κατασκευής του έργου, ο βαθμός ασφαλείας, η εργαστηριακή παρακολούθηση και η επάρκεια της Διευθύνουσας το έργο Υπηρεσίας.

9. Προκειμένου να "νομιμοποιηθεί" η απόφαση του Δήμου για εκτέλεση του έργου με αυτεπιστασία του Δημάρχου, ζήτησε η Περιφέρεια από το Ν.Σ.Δ.Ε να ανακαλέσει την ανάκληση -προηγούμενη απόφασή του- πράγμα που έκανε (πρακτικό του 10/23-7-2001), αφήνοντας σε ισχύ την αρχική του παράνομη απόφαση, στην οποία πλέον στηρίζεται η εκτέλεση του έργου.

10. Μετά από αυτά το ΤΕΕ/ΤΑΚ απέσυρε τον εκπρόσωπό του από το Ν.Σ.Δ.Ε ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τον ευτελισμό του θεσμού.

11. Προσφύγαμε στην συνέχεια κατά της απόφασης 150/2001 του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου, για εκτέλεση του έργου με αυτεπιστασία του Δημάρχου, στην επιτροπή του άρθρου 18 του Ν.2218/97 (ως τροποποιήθηκε με το Ν.2839/2000), η οποία απέρριψε την προσφυγή μας ως εκπρόθεσμη (πρακτικό 42/20-8-2001).

12. Με απόφαση του Γ.Γ της Περιφέρειας ορίστηκαν 3 επιβλέποντες του έργου, οι οποίοι ακόμα δεν έχουν αναλάβει, γιατί τί να παραλάβουν και από ποιους, αφού το ένα (1) φράγμα στο μεταξύ ολοκληρώνεται.

Τις συμβαίνει λοιπόν σήμερα ;

Εκτελείται ένα πολύ σοβαρό και αναγκαίο έργο από τον κ. Δήμαρχο, με σωρεία παρανομιών και παρατυπιών, που έχουν καταγγελθεί, χωρίς να έχει πάρει θέση μέχρι σήμερα κανείς, καλύπτοντας με την σιωπή τους, έμμεσα ή άμεσα, τα παραπάνω. Αν αύριο συμβεί κάποια αστοχία και υπάρξουν θύματα και καταστροφές θα αναλάβουν τα πολιτικά πρόσωπα και οι δικαστικές αρχές τις ευθύνες ; Ή θα ψάξουν για εξιλαστήρια θύματα υπαλλήλους και μηχανικούς για να καλύψουν τις δικές τους ευθύνες ; Αντί να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν, να πάρουν θέση και τουλάχιστο να ανησυχήσουν από όσα καταγγέλλει το ΤΕΕ/ΤΑΚ -αρμόδιος επιστημονικός φορέας, θεσμοθετημένος σύμβουλός τους- κατηγορούμαστε και για συντεχνιασμό (!) επειδή υπερασπίζουμε τον επιστημονικό μας ρόλο που στηρίζεται στις πολυετείς και επίπονες σπουδές μας.

Αν συντεχνιασμός είναι το να υποστηρίζει κανείς τον διακριτό επιστημονικό και επαγγελματικό του ρόλο και να μην αναγνωρίζει σε κανέναν άλλο να τον υποκαθιστά και να τον ευτελίζει, ΤΟΤΕ ΝΑΙ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ ΤΟΥ ΣΥΝΤΕΧΝΙΑΣΜΟΥ. Είμαστε φανατικά αντίθετοι σε σύγχρονες αντιλήψεις της σύγχρονης Ελλάδας ότι είσαι ότι δηλώσεις.

Εμείς αλλιώς κατανοούμε τον πολιτικό ρόλο των αιρετών της Αυτοδιοίκησης, των πολιτικών προσώπων, της Δημόσιας Διοίκησης, της Δικαστικής εξουσίας. Είναι κυρίως να βάζουν την σφραγίδα της βούλησής τους στην τοπική ανάπτυξη με τις αποφάσεις τους οι μεν, να διασφαλίζουν την διαφάνεια, την δεοντολογία και το κάθε είδους δημόσιο συμφέρον οι δε, να διασφαλίζουν την νομιμότητα όλοι και να διαπαιδαγωγούν έτσι παραδειγματίζοντας την κοινωνία. Φαίνεται όμως πως έχουμε μείνει πίσω. Τώρα οι αιρετοί είναι για να μελετούν και να εκτελούν τα δημόσια έργα, ως μελετητές και εργολάβοι, εν είδει μηχανικού. Αύριο πιθανό για να κάνουν ιατρικές διαγνώσεις και να χορηγούν γνωματεύσεις εν είδει γιατρού, μεθαύριο να απονέμουν δικαιοσύνη στις τοπικές τους κοινωνίες εν είδει δικηγόρων και δικαστών. Τώρα οι πολιτικά προϊστάμενοι, η εκτελεστική και δικαστική εξουσία είναι για να καλύπτουν και να ικανοποιούν τις βουλές των αιρετών και να διευκολύνουν τις όποιες επιδιώξεις τους. Σήμερα είσαι ότι δηλώσεις και μετράς με τις ψήφους που κουβαλάς.

Με τέτοιες αντιλήψεις όμως, έχουμε σαν Νομός και πόλη Ηρακλείου κατακτήσει την θλιβερή πανελλαδική πρωτιά στην αυθαιρεσία και στην παρανομία. Φαίνεται πως η νομιμότητα ξεκινά εκεί που έχει εξαντληθεί η παρανομία, και υπάρχουν ακόμα αρκετά περιθώρια για την δεύτερη. Δεν μπορούμε να τους παρακολουθήσουμε. Δεν πηγαίνει άλλο.

Εμείς, ως θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας και της Κοινωνίας, είπαμε ότι ήταν να πούμε, κάναμε ότι περνά από το χέρι μας, προειδοποιούμε προς κάθε κατεύθυνση και θα συνεχίσουμε να επαγρυπνούμε. Ας αναλάβουν κάποτε τις ευθύνες τους και οι άλλοι, αυτοί που πραγματικά τις έχουν. Ο τόπος μας έχει πολλές και μεγάλες ανάγκες. Ας καταπιαστούμε με αυτές, ας διαθέσουμε εκεί την φαντασία μας και τον πολύτιμο χρόνο μας παρά να τον σπαταλάμε άσκοπα και επικίνδυνα στο πως θα ξεφύγουμε από τον έλεγχο, στο πώς θα επιβάλλουμε τις απόψεις μας, στο πως θα κάνουμε την δουλειά μας σήμερα αδιαφορώντας για τις παρενέργειες και το αύριο. Και τέλος πάντων ο Νόμος είναι Νόμος για όλους και πρώτα από όλα για τα αιρετά και πολιτικά πρόσωπα, για τους φορείς του Δημοσίου συμφέροντος. Αν δεν τους αρέσει ας τον αλλάξουν, έχουν την δύναμη. Δεν μπορούν όμως να τον καταπατούν ασύστολα και κατά συρροή.

Για την Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

 

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.