ΕΝ ΟΙΚΩ ...

 

ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗΣ Τ.Ε.Ε./Τ.Α.Κ. "ΛΟΞΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ Α/Δ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ"

Ηράκλειο 25 Φεβρουαρίου 2002

ΠΡΟΣ : Την Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ
Τον Πρόεδρο της Αντιπροσωπείας



Η Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ παίρνοντας υπόψη τις εξελίξεις και τον διάλογο που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα γύρω από το θέμα του Αεροδρομίου Ηρακλείου και το έργο του λοξού διαδρόμου, διαπιστώνει ότι:

- Έχουν περάσει τριάντα πέντε (35) χρόνια από τότε που, στα πλαίσια της μελέτης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ηρακλείου, διατυπώθηκε για πρώτη φορά η άποψη ότι υπάρχει αναγκαιότητα μεταφοράς του Αεροδρομίου Ηρακλείου.

- Έχει περάσει εικοσαετία (20) από τότε που εντάχθηκε στον σχεδιασμό η έννοια του λοξού διαδρόμου και δεκαετία (10) από τότε που αναδείχθηκε η κρισιμότητα του προβλήματος λειτουργίας του Αεροδρομίου σ΄ ότι αφορά την ασφάλεια των πτήσεων και την ηχορύπανση. Συνέπειες που υφίσταται κατά κύριο λόγο η Αλικαρνασσός αλλά και ολόκληρο το πολεοδομικό Συγκρότημα του Ηρακλείου, στο οποίο προστίθεται σήμερα με εκπονούμενη Πολεοδομική μελέτη και η περιοχή Καρτερού.

- Τα δύο παραπάνω είναι θέματα με διαφορετικό χαρακτήρα και διαστάσεις. Το πρώτο έχει σχέση με την οργάνωση και διαχείριση του χώρου μέσα σε μια αναπτυξιακή προοπτική με ορίζοντα χρόνου. Το δεύτερο έχει σχέση με την προάσπιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής και έχει νόημα μόνο σαν άμεση και βραχυπρόθεσμη ενέργεια.

- Βασική παράμετρος και των δύο είναι η ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού και βασική συνισταμένη η φέρουσα ικανότητα του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Ηρακλείου να αντέξει το βάρος αλλά και να συνδυάσει οικιστικό ιστό σε πολεοδομημένη γη που πυκνώνει (Αλικαρνασσός, Καρτερός), λιμάνι (με εθνικό και ζητούμενο διεθνή χαρακτήρα) και αερολιμένα (με διεθνή χαρακτήρα και με την επιβάρυνση της Πολεμικής Αεροπορίας).
- Με δεδομένο δε ότι οι "ελεύθεροι" χώροι όλο και περιορίζονται, είναι πολύ κρίσιμο ζήτημα -συνεκτιμώντας τα παραπάνω- η επιλογή της χρήσης ή των χρήσεων για τις οποίες θα διατεθούν και αντίστοιχα αυτές από τις οποίες θα αποστερηθούν.

Η Δ..Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ παρατηρεί :

- Απαράδεκτη καθυστέρηση, ανακολουθίες στην πολιτική και ετεροχρονισμούς στην αντιμετώπιση των παραπάνω ζητημάτων με αποτέλεσμα να είναι πια γεγονός ο κορεσμός του Αερολιμένα Ηρακλείου, πριν από την υλοποίηση ή έστω τον σχεδιασμό λύσεων στα παραπάνω προβλήματα.

- Μονομέρεια του Master plan του Αερολιμένα Ηρακλείου γιατί είναι αυτονομημένο και όχι ενταγμένο σε γενικότερο σχεδιασμό Αερομεταφορών Κρήτης και σε Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό. "Βλέπει" την αποσυμφόρηση του Αεροδρομίου καταλαμβάνοντας όλους τους ζωτικούς χώρους γύρω από αυτό, χωρίς να λύνεται μακροπρόθεσμα και το πρόβλημα ανάπτυξής του αφού τα όρια και αυτών των ελάχιστων χώρων είναι πεπερασμένα.

- Ανεπίτρεπτη σύγχυση ρόλων τεχνικού και πολιτικού, με αποτέλεσμα πολλές από τις προτάσεις που έχουν ακουστεί να στερούνται επιστημονικότητας και να υπαγορεύονται από πολιτικούς συσχετισμούς και μικροπολιτικά συμφέροντα που απαξιώνουν την κοινωνία και τους φορείς της.

- Πλήρη ανυπαρξία έστω και στοιχειώδους συντονισμού συναρμοδίων φορέων και συνεξέτασης των σχετικών ζητημάτων με αποτέλεσμα όχι μόνο την συμφόρηση της περιοχής από βαριές λειτουργίες αλλά και την συνύπαρξη αλληλοαποκλειόμενων λειτουργιών.

- Είναι απόλυτα λογικό να προβληματίζεται καθένας σήμερα με την ύπαρξη πιθανού στρατιωτικού στόχου μέσα σε Πολεοδομικό Συγκρότημα ή για το πόσο συνεκτιμήθηκαν οι επιπτώσεις που θα έχει το έργο του λοξού διαδρόμου στο λιμάνι Ηρακλείου (συμπεριφορά θαλασσίων ρευμάτων, πιθανότητα προσάμμωσης) πέρα από την σκοπιμότητα ή μη επέκτασής του ή οι δυνατότητες ανάπτυξης και αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου της Αλικαρνασσού.

Μετά τα παραπάνω η Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ πιστεύει πως :

- Το θέμα της ανάπτυξης των Αερομεταφορών στην Κρήτη και η δημιουργία Διεθνούς Αερολιμένα ή η κατανομή της κίνησης σε περισσότερους Αερολιμένες μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσα από μελέτη, η οποία μπορεί να διερευνήσει τεκμηριωμένα εναλλακτικές λύσεις, συνεκτιμώντας τα θετικά και αρνητικά καθεμιάς από αυτές. Μέσα από τέτοια μελέτη θα έπρεπε να προσδιοριστεί και ο ρόλος του υφισταμένου αερολιμένα Ηρακλείου. Έτσι θα διευκολυνόταν και η πολιτική ηγεσία να επιλέξει, όπως οφείλει να κάνει. Τέτοια διαδικασία όμως -αν και έπρεπε να προηγείται- δεν έχει ακολουθηθεί.

- Η όποια επέκταση του Αεροδρομίου Ηρακλείου αντίκειται σε όλες τις μελέτες γενικότερου σχεδιασμού που έχουν εκπονηθεί μέχρι σήμερα, ανεξάρτητα από το αν αυτές θεσμοθετήθηκαν ή όχι, και μας βρίσκει αντίθετους.

- Το έργο του λοξού διαδρόμου αναδείχθηκε από το ΤΕΕ/ΤΑΚ σαν τεχνοοικονομικά εφικτό, με ζητούμενο την ασφάλεια των πτήσεων και την ποιότητα ζωής των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών της πόλης στα πλαίσια μιας λογικής βιώσιμης ανάπτυξης. Αναδείχθηκε κυρίως σαν άμεση λύση που θα έπρεπε να υλοποιηθεί με βασικές παραμέτρους την τεχνική, τον χρόνο και το κόστος. Η παρέλευση τόσου χρόνου από τότε έχει κάνει την ανάγκη του επιτακτικότερη.

- Θεωρούμε το θέμα της μελέτης λύσεων λοξού διαδρόμου προ πολλού λήξαν. Έληξε άλλωστε και η περίοδος ανοχής και υπομονής μας. Η συνέχιση της διένεξης γύρω από αυτές θυμίζει τηλεοπτικό σήριαλ εγχωρίου παραγωγής και μόνο ως κίνηση χορήγησης άλλοθι προς την κυβέρνηση μπορεί να εκληφθεί. Γι΄ αυτό δεν είμαστε διατεθειμένοι να συμπράξουμε. Υπάρχουν πια όλα τα δεδομένα για να παρθεί πολιτική απόφαση επιλογής λύσης.

- Οι διεθνείς εξελίξεις επιβάλλουν την πολύ σοβαρή αντιμετώπιση του προβλήματος της ύπαρξης στρατιωτικών εγκαταστάσεων εντός κατοικημένης περιοχής . Ανεξάρτητα από οποιεσδήποτε άλλες επιλογές πρέπει να δρομολογηθεί η μεταφορά τους.

- Η κυβέρνηση επιτέλους πρέπει να αντιμετωπίσει άμεσα και σοβαρά τα προβλήματα των αερομεταφορών στην Κρήτη με βάση τα παραπάνω. Γιατί, πέραν της Κρήτης και του Ηρακλείου, θα ωφεληθεί κυρίως η εθνική οικονομία, βασικός συντελεστής της οποίας είναι ο τομέας του τουρισμού. Τομέας που δεν μπορεί να αναπτυχθεί χωρίς άμεσες λύσεις στα προβλήματα των υποδομών και μάλιστα με ποιοτικά κριτήρια.


Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.