ΕΝ ΟΙΚΩ ...

 

Ανωτατοποίηση των ΤΕΙ
ή ...1,2,3, πολλά Πολυτεχνεία

Εισήγηση Φορτσάκη Μανόλη στη συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας

Ηράκλειο 12 Σεπτεμβρίου 2001


Εδώ και χρόνια και κύρια στη μεταπολιτευτική Ελλάδα έχουμε γίνει θεατές του πολυπαιγμένου έργου των ποικιλόμορφων "εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων", που όχι μόνο η κάθε κυβέρνηση αλλά και ο κάθε υπουργός που εναλλάσσεται σε κάθε μία απ΄ αυτές, ονειρεύεται να επιφέρει στον τόπο...

Μοιραία, συνειδητά και εσκεμμένα έχουμε όλα αυτά τα χρόνια, και μέσα από το χάος των συνεχών μεταρρυθμίσεων, συνεχή πτώση τόσο της ποιότητας της προσφερόμενης παιδείας στην ελληνική νεολαία όσο και στην ποσότητα του γνωστικού αντικειμένου. Μια προσπάθεια που είχε σκοπό να φέρει τον έλληνα εργαζόμενο -με την έννοια του ανθρώπου που παράγει και όχι αναγκαστικά και μόνο του μισθωτού- στα "μέτρα" των εργοδοτών της Ε.Ε και των ελλήνων συναδέλφων τους.

Ένας από τους κυριότερους και σοβαρότερους ανταγωνιστές των Ευρωπαίων ήταν ο έλληνας μηχανικός. Το κύρος του, οι γνώσεις του και οι ικανότητές του τον έκαναν ικανό να συγκριθεί μόνο με τους καλύτερους μεταπτυχιακούς μηχανικούς των Ευρωπαϊκών κρατών. Αυτό έπρεπε να αλλάξει.

Το πρώτο βήμα ήταν η ίδρυση των ΚΑΤΕΕ με την παράλληλη κατάργηση των πολύ σοβαρών και αξιόλογων σχολών των Υπομηχανικών "εν μια νυκτί" από το καθεστώς της χούντας. Ήταν κάτι για το οποίο κατηγορήθηκε ιδιαίτερα τότε το Τ.Ε.Ε, που πιθανά να έχει τις ευθύνες του, αλλά πώς να μιλήσεις και τί να πεις με την τότε διοίκησή του.

Τα ΚΑΤΕΕ με τις μετέπειτα μετονομασίες τους σε ΚΑΤΕ και ΤΕΙ για πολλά χρόνια και μέχρι σήμερα λειτούργησαν σαν "παρηγοριά" για όσους δεν μπόρεσαν -δεν είχαν τα προσόντα (???)- να προχωρήσουν σε ανωτάτου επιπέδου σπουδές.

Με αμφίβολης ποιότητας διδακτικό προσωπικό (πόσοι από τους συναδέλφους μας χωρίς κανένα ουσιαστικό προσόν, πέραν του πτυχίου τους, δεν δίδαξαν εκεί έστω και προσωρινά ???), με ανύπαρκτη τότε και ελλιπέστατη στην συνέχεια υλικοτεχνική υποδομή, με υποτυπώδεις κτιριακές εγκαταστάσεις, χωρίς συγγράμματα ή με δανεισμένα από αντιγραφές πανεπιστημιακών και πολυτεχνικών αντιστοίχων, χωρίς ενιαίο διδακτικό αντικείμενο και με σπουδαστές που οπωσδήποτε δεν ήταν οι καλύτεροι, αυτά τα ιδρύματα άρχισαν να στέλνουν ανθρώπους στην αγορά προκειμένου -οι περισσότεροι από αυτούς- να ανταγωνιστούν αποφοίτους ΑΕΙ.

Και σαν να μην έφτανε αυτό τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε μια παράλληλη ανάπτυξη των λεγομένων Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών που σε συνεργασία με ξένα "Πανεπιστήμια" παράγουν και αυτά τους δικούς τους αποφοίτους. Και ακόμα τα ΤΕΕ & ΙΕΚ (ειδικά τα ιδιωτικά) που σιγά-σιγά θα παίρνουν την θέση των "ανωτάτων" πλέον ΤΕΙ.

Έτσι φαίνεται ότι σύντομα η αγορά θα είναι γεμάτη "μηχανικούς" ή ...σαν μηχανικούς ή κάτι περίπου σαν μηχανικούς.....Από την άλλη βέβαια έχουμε την Ε.Ε

Η Ε.Ε είχε και έχει ένα στόχο. Να μπορέσει να "ελευθερώσει" την ελληνική -και όχι μόνο- αγορά από όλες τις δεσμεύσεις διακίνησης των μηχανικών της εντός των συνόρων της ελληνικής -και όχι μόνο- επικράτειας αλλά και βέβαια αφού εγκαταστήσει και εδώ τα μεγαθήρια τεχνικές επιχειρήσεις της να μπορέσει να τις στελεχώσει με χαμηλής (άντε και μεσαίας για τους πιο αισιόδοξους...) βαθμίδας στελέχη που καλό θα ήταν να είναι και φτηνούτσικα.....

Πως να έρθουν όμως εδώ οι απόφοιτοι των 3ετών polytechnics-της Αγγλίας ή των αντιστοίχων Γερμανικών Fachhochschulen (FHS)? Με δικαιώματα διωρόφου? Και με τον τίτλο του τεχνολόγου? Όλα αυτά έπρεπε να αλλάξουν, και άλλαξαν...

Από την άλλη το ελληνικό κράτος θα μπορούσε να περιορίσει την περίφημη δωρεάν παιδεία στα τρία χρόνια κάνοντας τα υπόλοιπα πανάκριβη μεταπτυχιακή εκπαίδευση για τους έχοντες...Αντιδράσεις ? Υπήρξαν. Πολλές. Ειδικά από την πανεπιστημιακή κοινότητα (κύρια τους καθηγητές) και φυσικά από τα Επιμελητήρια και ειδικά το Τεχνικό. Αλλά ακόμα και από τα ίδια τα ΤΕΙ.

Οι καθηγητές αντέδρασαν φοβούμενοι ότι θα χάσουν την αρκετά σοβαρή "πίτα" των λεγόμενων ερευνητικών προγραμμάτων της Ε.Ε από τους συναδέλφους τους των ΤΕΙ αλλά και από τον κίνδυνο να γεμίσει η αγορά "συμβούλους" στους οποίους οι μεγάλες εταιρείες προσφέρουν -ως τώρα- αρκετά για να έχουν ένα πανεπιστημιακό.....στην μηχανή τους.

Το Τεχνικό και τα άλλα Επιμελητήρια αντέδρασαν κάτω από την πίεση των μελών τους που δικαιολογημένα είδαν τον κίνδυνο να εξισώνονται τα δικαιώματά τους με αυτά των "υπο...". Η αντίδραση αυτή ούτε ενιαία ήταν ούτε έπεισε κανένα ότι ο καβγάς δεν ήταν για το....πάπλωμα.

Τα ΤΕΙ τέλος (οι καθηγητές τους δηλαδή) αντέδρασαν γιατί οι μεταπτυχιακές σπουδές και τα ερευνητικά προγράμματα παρέμειναν στην δικαιοδοσία των ΑΕΙ -για την ώρα- αφήνοντάς τους μόνο με τον τίτλο των "πανεπιστημιακών" και αυτόν με την προϋπόθεση της αξιολόγησης.

Η "ανωτατοποίηση" των ΤΕΙ είναι γεγονός όμως με απόλυτη συνευθύνη των βουλευτών και των δύο μεγάλων κομμάτων της Βουλής -αλλά και των μικρότερων κομμάτων- παρά τις αντιδράσεις και παρά την ...Πράγα και την "αλλαγή" στην πλεύση, που σε λεκτικό και μόνο επίπεδο, εκφράστηκε από τους 32 υπουργούς παιδείας.

Και προκύπτει εύλογο το ερώτημα : και τώρα....τί ???

Τώρα από τη μια γίνεται -πάλι με τη γνωστή οδό των νομοθετικών ρυθμίσεων- προσπάθεια αναβάθμισης της ποιότητας των έργων, με σωστά και λάθος μέτρα (νέοι κανονισμοί, πρόσθετες μελέτες Η/Μ στις οικοδομικές άδειες, ποινικοποίηση, συγχωνεύσεις κατασκευαστικών, περιβαλλοντικές μελέτες κλπ) και από την άλλη δίνουν την δυνατότητα σε μειωμένων προσόντων άτομα να μπαίνουν στην αγορά και να απαιτούν το κομμάτι που κατά την γνώμη τους δικαιούνται. Οποία αντίφαση.....

Τώρα ίσως είναι ο καιρός να δούμε τα πράγματα με περισσότερη ψυχραιμία. Να αναρωτηθούμε από την αρχή για τον ρόλο μας και τον λόγο ύπαρξής μας. Να σκεφτούμε πώς θα θέλαμε τον ΜΗΧΑΝΙΚΟ στην Ελλάδα (και στην Ε.Ε) του αύριο.

Να οχυρωθούμε πίσω από τα ψηφισμένα στις 10ετίες του ΄20 και του ΄30 δικαιώματά μας ή να απαιτήσουμε αυτά που μας αξίζουν και που πάντα μας έκρυβαν ή τα κρατούσαν για τους εκλεκτούς ??? Να αγωνιστούμε για τα δικαιώματα του 2ορόφου, της δεξαμενής λυμάτων, της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης ή να σκεφτούμε να διεκδικήσουμε το φράγμα, το αεροδρόμιο και το λιμάνι, το ειδικό κτίριο, το εργοτάξιο, την ζεύξη κλπ σε όλα τα επίπεδα μελέτης, κατασκευής, επίβλεψης και λειτουργίας???

Είναι η ώρα να πάμε μπροστά.

- Να ζητήσουμε Master αναγνωρισμένα σε όλη την Ε.Ε από τα Πολυτεχνεία μας

- Να θεωρηθούμε όλοι -παλιοί και νέοι- κάτοχοί τους

- Να ζητήσουμε και να επιβάλλουμε στο Τ.Ε.Ε να μετέχουν μόνο απόφοιτοι 5ετούς εκπαίδευσης, έστω και αν αυτό επιτρέπει σε αποφοίτους ΤΕΙ με δύο ακόμα χρόνια σε κάποιο Πανεπιστήμιο του εξωτερικού να γίνουν συνάδελφοί μας. (έτσι κι αλλιώς δεν ξέραμε και μέχρι σήμερα κάποιοι από τους συναδέλφους μας που έρχονται από το εξωτερικό τί σόι πανεπιστήμια τελείωσαν, αυτό υποτίθεται είναι δουλειά του ΔΙΚΑΤΣΔΑ...).

- Να απαντήσουμε στην προσπάθεια ευτελισμού του κύρους μας, των ικανοτήτων μας και των γνώσεών μας με ποιότητα -διακριτή σε κάθε εκδήλωση της δουλειάς μας- με ενημέρωση της αγοράς για τις διαφορές και την υπεροχή μας έναντι των άλλων, με εξειδίκευση και με άνοιγμα του μυαλού μας από τις αγκυλώσεις και τις "νομικές" προστασίες του παρελθόντος που σύντομα θα τελειώσουν.

- Να κάνουμε το Τ.Ε.Ε αρωγό σε αυτή την προσπάθεια με στήριξη της επιμόρφωσής μας σε συνεχή βάση. Το επίπεδο των μηχανικών αν και ψηλότερο μπορεί και πρέπει να ανέβει κι άλλο.

Οι καιροί απαιτούν μια ελεύθερη αγορά.
Κι εμείς -είτε μας αρέσει είτε όχι- πρέπει να είμαστε έτοιμοι γι΄ αυτήν.
Υπάρχει βέβαια πάντα και ο δρόμος του....Avanti popolo....!!!!

ΑΥΤΟΝΟΜΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ



 

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.