ΕΝ ΟΙΚΩ ...

 

Ηράκλειο 2 Ιουλίου 2004

 

ΠΡΟΣ: Τον Πρόεδρο της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ/ΤΑΚ, Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ
ΚΟΙΝ: Δ.Ε ΤΕΕ/ΤΑΚ, Ν.Ε Λασιθίου ΤΕΕ/ΤΑΚ, Κλαδικούς Συλλόγους

Συνάδελφε Πρόεδρε,

το τελευταίο διάστημα πολλά θέματα που μας αφορούν άμεσα εξελίσσονται ταχύτατα και τα περισσότερα δυστυχώς όχι σε θετική κατεύθυνση. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε τρία (3) που έχουν άμεση σχέση μεταξύ τους και προοιωνίζουν το μέλλον της άσκησης του επαγγέλματος του διπλωματούχου μηχανικού. Αυτά είναι:

α) Η δικαίωση της προσφυγής του ΤΕΕ στο ΣτΕ για την κατάργηση του Π.Δ 318/84 (για να ξεκινήσουμε από το ευχάριστο)

β) Η νέα Οδηγία της Ε.Ε για αναγνώριση των τίτλων των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών και

γ) Η νέα Οδηγία για τα «κλειστά» επαγγέλματα, μεταξύ αυτών και του μηχανικού.

Είναι νομίζουμε φανερό πως και τα τρία σχετίζονται με την επάρκεια και το επίπεδο των σπουδών, με την διαδικασία χορήγησης άδειας άσκησης επαγγέλματος, με την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε αποφοίτους άλλου επιπέδου σχολών, με τους όρους άσκησης του επαγγέλματος του μηχανικού και γι΄ αυτό είναι σχετικά μεταξύ τους και αλληλένδετα.

Το διεθνές αλλά και εθνικό τοπίο της πολιτικής που τείνει να επικρατήσει όλο και ξεκαθαρίζει. Δυστυχώς όμως φαίνεται να επικρατούν αντιλήψεις παγκοσμιοποιημένης αγοράς, ευτελισμού της σημασίας της παιδείας και της εκπαίδευσης, διεθνούς καταμερισμού της εργασίας τέτοιου που να διευκολύνει την μονοπώληση του πλούτου και την συγκέντρωσή του σε όλο και λιγότερα χέρια και αντιμετώπισης -κατά συνέπεια- της άσκησης εξειδικευμένου επαγγέλματος, όπως αυτού του μηχανικού, στην καλύτερη περίπτωση ως εμπορικής πράξης παροχής υπηρεσιών. Κατακλείδα όλων αυτών η συστηματική και κλιμακούμενη προσπάθεια κατάργησης κάθε εθνικής ιδιαιτερότητας και νομοθεσίας κατ΄ επέκταση.

Στα σύγχρονα αυτά φαινόμενα και εξελίξεις θεωρούμε σκόπιμο η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ/ΤΑΚ να απαντήσει για να ενημερωθεί η κοινή γνώμη και γι΄ αυτό προτείνουμε στην συνεδρίαση (Δευτέρα 5 Ιουλίου 2004) να εκδώσει σχετική ανακοίνωση και να την δημοσιοποιήσει. Σχέδιό της παραθέτουμε για διευκόλυνση του διαλόγου και της λήψης απόφασης.

Οι προτείνοντες

Ανηψητάκης Αντώνης

Κλάδος Αλέκος

Μονιάκης Μύρων

Πετράκης Γιάννης

Σφακιανάκη Βάννα

Τζαβλάκη Πόπη

Τρουλλινός Θεόφιλος

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ/ΤΑΚ

(ΣΥΝΕΔΡΊΑΣΗ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 5 ΙΟΥΛΙΟΥ 2004)

 

Πολλές φορές έχουν απασχολήσει την κοινή γνώμη οι διαφορετικές απόψεις που εκφράζονται κατά καιρούς για θέματα Παιδείας, επιπέδου γνώσεων και σπουδών, αναγνώρισης τίτλων σπουδών, χορήγησης άδειας άσκησης επαγγέλματος αλλά και επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων διαφορετικών επιπέδων σχολών, εσωτερικού και εξωτερικού. Διαφορετικότητα απόψεων όχι μόνο μεταξύ κομμάτων και κατηγοριών αποφοίτων αλλά και μέσα στα ίδια κόμματα, στις ίδιες χώρες, μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το Εθνικό αλλά και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο περί αυτών συχνά φάσκει και αντιφάσκει. Νόμοι και Π.Δ εφαρμογής διαφόρων κατά καιρούς Οδηγιών της Ε.Ε ψηφίζονται και στη συνέχεια ακυρώνονται από τις ίδιες ή διαφορετικές κυβερνήσεις από αυτές που τα ψήφισαν με ή χωρίς σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας ή άλλων δικαστηρίων.

Το σύστημα της απονομής πτυχίων, αναγνώρισης τίτλων σπουδών, χορήγησης και επαγγελματικών προσόντων και δικαιωμάτων γενικώς πάσχει, όπως πάσχει και όλο το σύστημα της Παιδείας.

 

  • Πρόσφατη εξέλιξη ήταν η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που έκρινε αντισυνταγματικό το Π.Δ 318/94 που χορηγούσε επί της ουσίας τα αυτά επαγγελματικά δικαιώματα σε αποφοίτους σχολών ΤΕΙ με αυτά διπλωματούχων μηχανικών Πολυτεχνείων για την μελέτη, επίβλεψη και κατασκευή δημοσίων και ιδιωτικών έργων, με το πολύ απλό και μοναδικά λογικό επιχείρημα πως δεν μπορεί να απονέμονται τα ίδια δικαιώματα σε αποφοίτους διαφορετικού επιπέδου σχολών. Δικαιώθηκε έτσι το Τ.Ε.Ε, έστω και μετά από μια δεκαετία (10ετία) από την προσφυγή του.
  • Παράλληλα νέα Οδηγία της Ε.Ε «εντέλει» τις χώρες μέλη να ανοίξουν τα «κλειστά επαγγέλματα» και το πραγματικά αστείο της υπόθεσης είναι πως σε αυτά συμπεριλαμβάνει και το επάγγελμα του μηχανικού. Όταν η αναλογία μηχανικών προς πολίτες στην χώρα μας είναι η μεγαλύτερη σε επίπεδο Ε.Ε, όταν η δυνατότητα πρόσβασης για σπουδές στις Πολυτεχνικές Σχολές είναι ελεύθερη.
  • Ταυτόχρονα εγκρίθηκε από το Συμβούλιο Υπουργών Ανταγωνισμού της Ε.Ε σχέδιο νέας Οδηγίας που θέλει να οδηγήσει στην αναγνώριση ως τίτλων σπουδών των πτυχίων που χορηγούν τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και τα κάθε άλλου είδους Εργαστήρια, Ινστιτούτα που «συνεργάζονται» δήθεν με ξένα Πανεπιστήμια. Με το νέο σχέδιο Οδηγίας επιχειρείται επισήμως να εισαχθεί ο ιδιωτικός - κερδοσκοπικός τομέας στον χώρο της Παιδείας σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και στη χώρα μας, σε πείσμα του Συντάγματός μας που επιμένει να θεωρεί τον χώρο της Παιδείας αποκλειστικά δημόσιο.

Τελευταία μάλιστα ακούγονται και διάφορες παραλλαγές «προσαρμογής» στα Ευρωπαϊκά εντελλόμενα, όπως αυτές των ιδιωτικών σχολών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (άραγε για ποιο άλλο λόγο να ενδιαφερθεί ο ιδιωτικός τομέας ; ) ή των σχολών Ν.Π.Δ.Δ, Αυτοδιοίκησης κλπ.

Η Παιδεία είναι το αύριο της νέας γενιάς και της χώρας μας και γι΄ αυτό είναι πολύ σοβαρή υπόθεση. Τόσο σοβαρή που δεν προσφέρεται για πειραματισμούς και ακροβασίες της στιγμής, που απαιτεί σοβαρό και υπεύθυνο κοινωνικό και πολιτικό διάλογο για το μέλλον της. Μπορεί σήμερα να πάσχει αλλά η πορεία της είναι αναστρέψιμη και γι΄ αυτό δεν μπορεί να γίνει «δωρητής σώματος». Ας μην επιτρέψουμε στα διάφορα όρνεα να την βλέπουν ως λείψανο.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας εδώ και χρόνια έχει υποβάλλει τις προτάσεις του για το μέλλον της Παιδείας στη χώρα μας, σε στενή συνεργασία με την Ακαδημαϊκή Κοινότητα, με τις Πολυτεχνικές και άλλες Σχολές, με τους φοιτητές και με τους υπουργούς Παιδείας των κυβερνήσεων. Μέσω της συμμετοχής του στα Διεθνή και Ευρωπαϊκά Όργανα Μηχανικών παρεμβαίνει στις διαμορφούμενες πολιτικές της Ε.Ε, καταθέτει και εκεί τις προτάσεις του. Τελευταία μάλιστα σε στενή συνεργασία με τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, όλα τα Επιμελητήρια και τους επιστημονικούς φορείς ζήτησε την διεξαγωγή επιτέλους ενός Εθνικού Διαλόγου για το μέλλον της Παιδείας στη χώρα μας, στηριζόμενο στις παρακάτω βασικές Αρχές και Αξίες:

 

  • Ο τομέας της Παιδείας όλων των βαθμίδων είναι και πρέπει να παραμείνει δημόσιος. Η Συνταγματική αυτή επιταγή δεν μπορεί να ακυρώνεται από καμιά Οδηγία της Ε.Ε.
  • Η πάγια Αρχή της Ιδρυτικής Συνθήκης της Ρώμης περί Εθνικής ευθύνης στην ρύθμιση θεμάτων Παιδείας δεν μπορεί να φαλκιδεύεται κατά καιρούς από επιμέρους πολιτικές και Οδηγίες της Ε.Ε.
  • Η Πολιτεία με τα θεσμοθετημένα όργανά της πρέπει να μεριμνά για την συνεχή βελτίωση του επιπέδου σπουδών κάθε βαθμίδας και να πιστοποιεί στην συνέχεια την παροχή του.
  • Με δεδομένο ότι η ανάπτυξη της χώρας μας έχει ανάγκη όλες τις βαθμίδες και κλίμακες εκπαίδευσης πιστεύουμε πως στην πορεία αυτή δεν περισσεύει κανείς, όλοι χρειάζονται, αλλά με διακριτούς και συγκεκριμένους ρόλους, κανόνες και ευθύνες.
  • Αυτή η κατανομή μπορεί και πρέπει να διερευνηθεί και να αποφασιστεί μέσω ενός Εθνικού Διαλόγου που πρέπει η Πολιτεία να κάνει με όλους όσους αφορά το θέμα, πάνω από μικροπολιτικές και εφήμερες βλέψεις, με στρατηγικό ορίζοντα και απαράβατο ορθολογισμό. Σε τέτοιον διάλογο είναι έτοιμο να προσέλθει το Τ.Ε.Ε και οι άλλοι επιστημονικοί φορείς, χωρίς προκαταλήψεις και παρωπίδες. Αυτό καλεί να κάνουν και όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς.

Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος. Κάθε άλλη καθυστέρηση ίσως αποδειχθεί καταστροφική. Δεν είναι δυνατό να συνεχίζονται οι παλινωδίες και να ετεροκαθορίζεται η Εθνική πολιτική Παιδείας μας. Αν, παρόλα αυτά, η Πολιτεία συνεχίσει να κωφεύειτότε την πρωτοβουλία πρέπει να την πάρουν οι επιστημονικοί και κοινωνικοί φορείς, πανελλαδικά και περιφερειακά.

Στην Κρήτη μπορεί και πρέπει να κάνουμε το πρώτο σημαντικό βήμα. Πανεπιστήμιο και Πολυτεχνείο Κρήτης, ΤΕΙ Κρήτης, ΙΕΚ, Επιμελητήρια, Επιστημονικοί και Επαγγελματικοί Σύλλογοι, Αναπτυξιακοί και Κοινωνικοί φορείς πρέπει να διαλογιστούν. Το πλούσιο αυτό δυναμικό μας μπορεί και πρέπει να συνευρεθεί στην μεγάλη υπόθεση του μέλλοντός μας ως χώρα και κοινωνία.

Εκδηλώνουμε σήμερα την πρόθεσή μας αυτή και ταυτόχρονα δηλώνουμε προς όλους πως εφόσον εκδηλωθεί αντίστοιχο ενδιαφέρον είμαστε στην διάθεσή τους για να πάμε ένα βήμα παρακάτω. Ένα βήμα μπροστά.

 

 Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ/ΤΑΚ

 

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.