ΕΝ ΟΙΚΩ ...

 

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΟΥ ΤΕΕ
(Εισήγηση στην Aντιπροσωπεία της 12/6/2002)

 

ΠΡΟΣ: Τον Πρόεδρο της Αντιπροσωπείας, Την Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ

Ηράκλειο 10 Ιουνίου 2002

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η προηγούμενη απόπειρα τροποποίησης του θεσμικού πλαισίου του ΤΕΕ έγινε το 1999. Είχαμε καταθέσει τότε προτάσεις, ως παρατάξεις και ως άτομα, και είχε προκύψει η απόφαση της Αντιπροσωπείας στις 27/7/99. Η απόπειρα τώρα επαναλαμβάνεται από την νέα διοίκηση του ΤΕΕ, η οποία μάλιστα στο Ε.Δ 2199/20-5-2002 γράφει πώς : «αναλαμβάνει την πρωτοβουλία στον ταχύτερο δυνατό χρόνο να προωθήσει την τελική φάση διαλόγου και την νομοθετική πρόταση για την κατοχύρωση των αλλαγών. Θεωρεί ότι οι επόμενες εκλογές, με προσδιορισμένο τον χρόνο τους στα τέλη του 2003, θα πρέπει να γίνουν υπό το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας». Ο χρόνος βέβαια θα δείξει την αλήθεια των προθέσεων για μια ακόμα φορά, εμείς όμως είμαστε υποχρεωμένοι να μελετήσουμε, να επεξεργαστούμε και να προτείνουμε όλες εκείνες τις αλλαγές που θεωρούμε έτσι κι αλλιώς επιβεβλημένες και μαζί με άλλες που έχουν ήδη γίνει αποδεκτές από την Αντιπροσωπεία να τις προβάλλουμε με κάθε δυνατό τρόπο. Στηριζόμαστε σε παλιότερες επεξεργασίες και στις νέες εμπειρίες μας, ιδιαιτέρως δε αυτές των τελευταίων εκλογών. Τις καταθέτουμε για προβληματισμό και συζήτηση στην συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας.

ΣΚΟΠΟΙ (Ν.1486/84, άρθρο 4, παρ.3) Να διατυπωθούν οι παρακάτω συμπληρώσεις.
«Το ΤΕΕ σε σχέση με τα μέλη του :
α) Προασπίζει με κάθε τρόπο, στηρίζει και ανυψώνει τον ρόλο του μηχανικού στην παραγωγική διαδικασία
β) Για το σκοπό αυτό απασχολείται κατά προτεραιότητα με τα επαγγελματικά προβλήματα των μελών του, με τις ιδιαιτερότητες των ειδικοτήτων τους στα πλαίσια της σύγχρονης διεπιστημονικής – διακλαδικής αντιμετώπισης των προβλημάτων
γ) Αγωνίζεται για την απασχόληση, την κοινωνική ασφάλιση, την προαγωγή και προστασία του κύρους των μελών του, αποσκοπώντας στην επιστημονική, κοινωνική και οικονομική αναβάθμισή τους.»

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ (άρθρο 5)
Η σημερινή περιφερειακή διάρθρωση των Τμημάτων κάθε άλλο παρά ανταποκρίνεται στα κριτήρια του άρθρου. Υπάρχουν 16 Περιφ. Τμήματα με αριθμό μελών που κυμαίνεται από 400 μέλη(Κέρκυρα) μέχρι 14.000 μέλη (Κεντρική Μακεδονία), 4 από αυτά αντιστοιχούν σε 1 Νομό (Κέρκυρα, Μαγνησία, Δωδεκάνησα, Αιτωλοακαρνανία), άλλα αντιστοιχούν σε 6 Νομούς (Κεντρική Μακεδονία), σε 5 Νομούς (Πελοπόννησος) κλπ.
Προτείνουμε τα παρακάτω :
1. «Συγκροτείται Π.Τ Αττικής (Νομοί Ανατολικής, Δυτικής και υπολοίπου Αττικής).» Έτσι αποδεσμεύεται το ΤΕΕ από την ιδιαίτερα βαρύνουσα απασχόλησή του με την Αττική και αφιερώνεται στα γενικότερα τροποποιημένα θέματα των σκοπών του. Ταυτόχρονα δίνεται στους 10δες χιλιάδες συναδέλφους της Αττικής η δυνατότητα να ασχοληθούν οι ίδιοι με τα προβλήματα (δικά τους και του χώρου τους), φέρνοντάς τους πιθανά πιο κοντά και στο ΤΕΕ.
2. «Επανακαθορισμός και συγκεκριμενοποίηση των κριτηρίων της περιφερειακής διάρθρωσης». Κυρίαρχο σκεπτικό για μας είναι η μη γιγάντωση των Π.Τ, γιατί έτσι χάνεται η επαφή με τους συναδέλφους και τα προβλήματα. Το κάθε Π.Τ. πρέπει να είναι όσο γίνεται πιο κοντά και στα δύο. Έτσι μπορεί ως 1ο κριτήριο να καθοριστεί κατώτατος αριθμός μελών για ίδρυση Π.Τ (π.χ. 500 μέλη). Ταυτόχρονα πρέπει να επανεξεταστεί το μέγεθος άλλων Π.Τ όπως π.χ. το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, που θα μπορούσε να περιοριστεί και να αφορά μόνο Θεσσαλονίκη – Χαλκιδική, με τους άλλους Νομούς να προσαρτώνται σε Ανατολική και Δυτική Μακεδονία. Μπορεί ως 2ο κριτήριο να καθοριστεί ο αριθμός των Νομών σε κάθε Π.Τ. Να μην είναι δυνατό να υπερβαίνουν π.χ. τους 4 Νομούς, γιατί τότε απλά γίνεται δυσκολότερο το έργο του συντονισμού και της παρακολούθησης των προβλημάτων.

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΤΕΕ – ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΟΡΓΑΝΩΝ
1. «Τα μέλη των Επιστημονικών Επιτροπών δεν εκλέγονται άμεσα, εκλέγονται από την Αντιπροσωπεία».
2. Δεν ζούμε στην εποχή των φωτισμένων και αδιαμφισβήτητων προσωπικοτήτων, ούτε διαπιστώνεται υπερπροσφορά διαθεσιμότητας για τα κοινά. Αντίθετα ζούμε σε μια εποχή που κυριαρχούν οι προσωπικές φιλοδοξίες και οι κομματικές σκοπιμότητες. Γι΄ αυτό αναγκαία δικλείδα διασφάλισης είναι η συλλογική λειτουργία. «Προτείνουμε λοιπόν ο πρόεδρος του ΤΕΕ να μην είναι όργανο, ιδιαιτέρως αν εκλέγεται άμεσα, όπως είχε προτείνει η Αντιπροσωπεία μας το 1999». Το επιχείρημα της παλιάς πρότασης της Αντιπροσωπείας, ότι με την άμεση εκλογή Προέδρου αποφεύγονται οι «αμαρτωλές συνεργασίες», δεν ευσταθεί κατά τη γνώμη μας, γιατί απλά αυτές μετατοπίζονται χρονικά, αντί να έπονται θα προηγούνται των εκλογών και ακόμα γιατί δεν αντισταθμίζει το μειονέκτημα και τον κίνδυνο ο άμεσα εκλεγμένος Πρόεδρος να μην ελέγχεται από τα όργανα, όταν μάλιστα είναι και ο ίδιος όργανο. Αν όμως η Αντιπροσωπεία επικυρώσει την απόφαση της προηγούμενης, θεωρώντας ότι το επιχείρημα αυτό πρυτανεύει, τουλάχιστο ας προτείνει να μην είναι όργανο και να ισχύσει η άμεση εκλογή και για την εκλογή Προέδρων των Π.Τ. Εμείς προτείνουμε «η εκλογή Προέδρου να παραμείνει ως έχει, δηλαδή να γίνεται έμμεσα από την Αντιπροσωπεία».
3. «Ταυτόχρονα προτείνουμε την επαναφορά της εκλογής του Προεδρείου-πακέτου και για τις Δ.Ε και για τις Αντιπροσωπείες, χωρίς όμως να αλλοιώνεται η αναλογική συγκρότηση των οργάνων». Αυτή η διαδικασία έχει 2 βασικά πλεονεκτήματα :
α) Με φανερό τρόπο δείχνει σε όλους ποιες δυνάμεις συνεργάζονται, στη βάση ποιου προγράμματος και πως κατανέμουν τις μεταξύ τους αρμοδιότητες και ευθύνες
β) Επίσης με φανερό τρόπο σηματοδοτεί τις δυνάμεις της Αντιπολίτευσης, πάντα στη βάση της διαφορετικότητας των προγραμμάτων ή των προτεραιοτήτων
4. Ο παραπάνω τρόπος συγκρότησης των προεδρείων σημαίνει πως, αν και δεν είναι όργανα, «αναλαμβάνουν με συγκεκριμένο τρόπο την ευθύνη υλοποίησης των αποφάσεων είτε της Δ.Ε είτε της Αντιπροσωπείας, κατανέμει μεταξύ των μελών του αρμοδιότητες και ευθύνες και έτσι συνάδει με την παλιότερη απόφασή μας για αποζημίωσή τους». Αυτό πέραν των άλλων :
α) Αποβαίνει σε όφελος του ΤΕΕ και των Π.Τ, αφού περισσότεροι του ενός ασχολούνται ενεργότερα με τα προβλήματα
β) Προσωποποιούνται και παραταξιοποιούνται οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες που θα πάψουν να διαχέονται
γ) Διευκολύνει την κρίση των συναδέλφων για κάθε πρόσωπο, κάθε παράταξη, αναδεικνύοντας τις διαφορετικότητες και την προσφορά του καθενός(μιάς).
5. Αντί οι εκλεγμένοι πρόεδροι των Δ.Ε των Π.Τ. και των Αντιπροσωπειών τους να είναι μέλη της κεντρικής Αντιπροσωπείας (όπως είχε προτείνει η προηγούμενη Αντιπροσωπεία), προτείνουμε «οι εκπρόσωποι κάθε Π.Τ στην κεντρική Αντιπροσωπεία να είναι μέλη της Αντιπροσωπείας και του Τμήματός τους». Αυτό μπορεί να γίνει είτε με το να προστίθενται στον αριθμό των εκλεγμένων (π.χ 48 μέλη η δικιά μας αντί 45), είτε με το να κατανέμονται αρχικά λιγότερες έδρες (π.χ 42+3=45). «Στην περίπτωση εκλογής του ίδιου προσώπου και στις 2 θέσεις να ακολουθείται η διαδικασία επιλογής της μιάς εκ των δύο», όπως συμβαίνει για άλλα όργανα. Οι Πρόεδροι των Δ.Ε και των Αντιπροσωπειών των Π.Τ μπορούν να συμμετέχουν με δικαίωμα λόγου στις συνεδριάσεις της κεντρικής Αντιπροσωπείας και με την παραπάνω πρόταση εξασφαλίζεται με τον καλύτερο τρόπο η παρουσία της περιφέρειας στην Αντιπροσωπεία, η μεταφορά του παλμού και των προβλημάτων σ΄ αυτήν και ταυτόχρονα δεν αλλοιώνεται η αναλογική σύνθεσή της.
6. Όπως η προηγούμενη Αντιπροσωπεία πρότεινε η εκλογή των μελών της κεντρικής Αντιπροσωπείας από τα Π.Τ να είναι άμεση, με σταυρούς μόνο από τα μέλη του Π.Τ, προτείνουμε «το ίδιο να ισχύσει και για την εκλογή των μελών κάθε Νομού στην Αντιπροσωπεία κάθε Π.Τ», δηλαδή η εκλογή των μελών της Αντιπροσωπείας κάθε Νομού να καθορίζεται μόνο από τους σταυρούς των μελών του Νομού.
7. «Αδικαιολόγητες θεωρούνται όλες οι απουσίες των μελών από τις συνεδριάσεις της Αντιπροσωπείας εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων» (λόγοι υγείας) για τις οποίες αποφαίνεται η Αντιπροσωπεία. «Στις 2 συνεχόμενες απουσίες το προεδρείο, χωρίς έγκριση της «Α», αποστέλλει προειδοποίηση αντικατάστασης, σε 3η δε απουσία με την ίδια διαδικασία γίνεται αντικατάσταση».

ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
1. Πέραν των αποφασισμένων πρέπει «να ανασυνταχθεί ο Κώδικας Αρχών και Δεοντολογίας», βάσει της εμπειρίας μας αλλά και του αντίστοιχου σύγχρονου του ΕΤΕΚ που διαθέτουμε.
2. «Προτείνουμε όλα τα μέλη των Πειθαρχικών Συμβουλίων να είναι αιρετά.»
3. «Προτείνουμε το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο να μην εκλέγεται άμεσα (κανείς δεν γνωρίζει τους υποψηφίους, άρα επίφαση δημοκρατίας) και να συγκροτείται από εκπροσώπους των μελών των Πειθαρχικών Συμβουλίων των Π.Τ.»
4. «Προτείνουμε να θεσπιστεί σεβαστή αποζημίωση για τους εισηγητές των Π.Σ».
5. «Προτείνουμε ακόμα να δημοσιοποιούνται οι αποφάσεις των Π.Σ. στα έντυπα του ΤΕΕ, στον τύπο και στα αρμόδια όργανα και υπηρεσίες».

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ
«Να θεσπιστούν :
α) Η ανά 2μηνο συνεδριάσεις των Δ.Ε των Π.Τ στην έδρα κάθε Νομού, στα δε θέματα Η.Δ των συνεδριάσεων να προηγούνται αυτά που θέτει η Ν.Ε
β) Η ανά 6μηνο συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας αντίστοιχα σε κάθε Νομό
γ) Η δυνατότητα προγραμματισμού της δράσης κάθε Ν.Ε με παράλληλη δυνατότητα αξιοποίησης ποσοστών των μη ανελαστικών κονδυλίων του προϋπολογισμού κάθε Π.Τ που αντιστοιχεί στον αριθμό μελών κάθε Νομού».

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Π.Τ ΚΑΙ Δ.Ε.
1. «Αν η διάρθρωση των Π.Τ δεν αντιστοιχεί στην διοικητική διαίρεση της χώρας, τότε για θέματα Περιφερειών θεσπίζονται άτυπα όργανα και διαδικασίες συντονισμού» (π.χ. κοινές συνεδριάσεις των Δ.Ε, κοινές Ο.Ε κλπ)
2. «Οι περιφερειακές συσκέψεις με τις κατευθύνσεις δράσης που προτείνουν και τις προτεραιότητες που υποδεικνύουν να παίρνονται σοβαρά υπόψη από τα όργανα διοίκησης του ΤΕΕ (ηθική δέσμευση)».

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΕΕ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
1. «Κάλυψη των δραστηριοτήτων των παρατάξεων που εκπροσωπούνται στην Αντιπροσωπεία, δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην προβολή των απόψεών τους, στην ενημέρωση των συναδέλφων (εκδόσεις, εκδηλώσεις κλπ) από τον προϋπολογισμό του ΤΕΕ, είτε με θέσπιση νέου Κ.Α είτε από τους υπάρχοντες, με πλαφόν που δεν θα ξεπερνά π.χ. το 5%».
2. Στην παλιά μας πρόταση για τον Οργανισμό (του 1996), πρέπει να γίνουν οι παρακάτω τροποποιήσεις. «Στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, εκτός των Π.Τ Αττικής και Θεσσαλονίκης, να προταθεί άλλο σχέδιο Οργανισμού για τα Τμήματα με πάνω από 1.500 μέλη και άλλο για τα Τμήματα με 500-1.500 μέλη». Έτσι για μας, στην κατηγορία αυτών με πάνω από 1.500 μέλη, η παλιά πρόταση πέρα των 14 θέσεων προσωπικού, «πρέπει να συμπληρωθεί με 1 θέση Η/Υ ΑΕΙ, 1 θέση βιβλιοθηκονόμου ΤΕΙ και 1 θέση γενικών καθηκόντων Δ.Ε (συντηρητής). Δηλαδή σύνολο θέσεων προσωπικού 17 αντί 14».
3. «Να θεσπιστούν τα επιδόματα για χρήση Η/Υ και Ταμειακής Διαχείρισης».
4. «Να εξασφαλιστεί η Νομική στήριξη των Π.Τ, είτε ενεργοποιώντας την υπάρχουσα διάταξη (από Νομική Υπηρεσία ΤΕΕ) προσλαμβάνοντας περιφερειακά Νομικούς, είτε με νέα ρύθμιση με πάγια αντιμισθία».

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΚΛΟΓΩΝ
Με την μη εκλογή Επιστημονικών Επιτροπών και Ανωτάτου Πειθαρχικού Συμβουλίου, απλουστεύονται κατά πολύ οι εκλογικές διαδικασίες. Μένουν 3 κάλπες (Κεντρική Αντιπροσωπεία, Τοπική Αντιπροσωπεία, Πειθαρχικό Συμβούλιο Τμήματος).
1. «Προτείνουμε κατά Π.Τ να υπάρχει Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή που θα βγάζει τα τοπικά αθροιστικά αποτελέσματα, θα κάνει την κατανομή των εδρών και θα ανακηρύσσει τους επιτυχόντες. Αυτή θα εξετάζει τελεσίδικα και τυχόν ενστάσεις για τα παραπάνω. Η Κ.Ε.Ε των Αθηνών θα έχει να κάνει μόνο με τα αποτελέσματα της κεντρικής Αντιπροσωπείας».
2. «Οι Τοπικές Ε.Ε κατά εκλογικό τμήμα συγκροτούνται με απόφαση της Αντιπροσωπείας του Π.Τ. Η Κ.Ε.Ε του Π.Τ επίσης αποφασίζεται από την «Α», όμως σε αυτήν προΐσταται δικαστικός. Ανώτερος δικαστικός πρέπει να προΐσταται και της Κ.Ε.Ε των Αθηνών».
3. «Η Κ.Ε.Ε των Αθηνών εκδίδει αναλυτικές οδηγίες για την διενέργεια των εκλογών, για τις διαδικασίες, για τον τρόπο διαλογής, τα έγκυρα και τα άκυρα ψηφοδέλτια», ώστε να υπάρχουν ενιαία κριτήρια και να αποφεύγονται τραγελαφικά φαινόμενα.
4. Να θεσπιστεί «η πλήρης ηλεκτρονική υποστήριξη και γιατί όχι η ηλεκτρονική ψηφοφορία, με τις νέες κάρτες μέλους που έχουμε προτείνει». Αυτό όχι μόνο θα διευκολύνει τα μέγιστα τις διαδικασίες και την έκδοση των αποτελεσμάτων, αλλά αποτελεί και την καλύτερη εγγύηση αποφυγής διπλοψηφιών κλπ.
5. Επιφυλασσόμαστε για συμπληρωματικές προτάσεις περί της προκήρυξης των εκλογών, του τρόπου εκλογής και κατανομής των εδρών και ιδιαιτέρως για την συγκρότηση των οργάνων.

Εξυπακούεται ότι η νέα απόπειρα τροποποίησης του θεσμικού πλαισίου πρέπει να οδηγήσει επιτέλους

ΣΕ ΕΝΙΑΙΑ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΜΑΣ

 

Οι προτείνοντες
Κατεργιαννάκης Γιάννης
Κλάδος Αλέκος
Μονιάκης Μύρων
Μπενίσης Τέλης
Σοφουλάκης Μανόλης
Σφακιανάκη Βάννα
Τζαβλάκη Πόπη
Τρουλλινός Θεόφιλος
Φιλιππής Απόλλων
Φορτσάκης Μανόλης


 

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.