ΕΝ ΟΙΚΩ ...

 

ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗΣ Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ "ΛΟΞΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΚΑΙ Α/Δ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ" και "ΥΠΟΘΕΣΗ ΞΕΝΙΑ"

Ηράκλειο 4 Μαρτίου 2002

Αγαπητέ Πρόεδρε,

1. Στην προηγούμενη συνεδρίαση της Δ.Ε (Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2002) συζητήθηκε ένα σχέδιο ανακοίνωσης που είχαμε υποβάλλει για το θέμα "Λοξός Διάδρομος και Α/Δ Ηρακλείου". Αναλάβαμε, βάσει των παρατηρήσεων που ειπώθηκαν, να συμπληρώσουμε το κείμενο και να το φέρουμε ξανά στην αυριανή συνεδρίαση της Δ.Ε για τελική συζήτηση. Το συμπληρωμένο αυτό κείμενο υποβάλλουμε και παρακαλούμε να το φέρεις αύριο ως θέμα της Η.Δ ΣΤΗΝ συνεδρίαση της Δ.Ε, ώστε να ληφθεί απόφαση και να δημοσιοποιήσουμε άμεσα τις απόψεις μας γιατί όλοι τις περιμένουν. Πληροφορούμαστε ακόμα πως και τα άλλα Επιμελητήρια σκοπεύουν να πάρουν θέση, πράγμα που καθυστερούν περιμένοντας τις δικές μας απόψεις. Άρα αμέσως μετά θα μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους για κοινές ενέργειες, εφόσον βέβαια συμφωνούν με τις απόψεις μας. Ακόμα, το θέμα ειδικά των Αερομεταφορών Κρήτης και της ανάγκης ενιαίας αντιμετώπισής τους, αφορά και το Τμήμα Δυτικής Κρήτης και θα μπορούσε να ενταχθεί στην ατζέντα θεμάτων προς κοινή διερεύνηση από τα δύο Τμήματα.

2. Αυτές τις μέρες έγινε συνάντηση στο Υπουργείς Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης μεταξύ του υφ. κ. Παπαδήμα, του Γ.Γ κ. Βαλασσόπουλου, του Γ.Γ της Περιφέρειας, του Νομάρχη και του Δημάρχου Ηρακλείου, προκειμένου να αποφασιστεί η τύχη του "ΞΕΝΙΑ" και η στέγαση των υπηρεσιών της Περιφέρειας. Επειδή η νέα ηγεσία του Υπουργείου (Υπουργός, υφυπουργός, Γ.Γ) δεν γνωρίζει τις απόψεις που διατυπώσαμε για το θέμα, προτείνουμε να τους σταλούν άμεσα οι θέσεις μας, όπως διατυπώθηκαν με απόφαση της Δ.Ε τον Σεπτέμβριο του 2001, για το "ΞΕΝΙΑ" και την στέγαση των υπηρεσιών της Περιφέρειας.

Οι εκπρόσωποι της Α.Μ.Α.Κ στην Δ.Ε
Κλάδος Αλέκος
Σφακιανάκη Βάννα
Τρουλλινός Θεόφιλος

Συνημμένο
1. Το σχέδιο Ανακοίνωσης για το Α/Δ Ηρακλείου

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ Δ.Ε ΤΟΥ ΤΕΕ/ΤΑΚ
ΛΟΞΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΚΑΙ Α/Δ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Η Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ παίρνοντας υπόψη τις εξελίξεις και τον διάλογο που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα γύρω από το θέμα του Αεροδρομίου Ηρακλείου και το έργο του λοξού διαδρόμου, διαπιστώνει ότι :

- Έχουν περάσει τριάντα πέντε (35) χρόνια από τότε που, στα πλαίσια της μελέτης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ηρακλείου, διατυπώθηκε για πρώτη φορά η άποψη ότι υπάρχει αναγκαιότητα μεταφοράς του Αεροδρομίου Ηρακλείου.

- Έχει περάσει εικοσαετία (20) από τότε που εντάχθηκε στον σχεδιασμό η έννοια του λοξού διαδρόμου και δεκαετία (10) από τότε που αναδείχθηκε η κρισιμότητα του προβλήματος λειτουργίας του Αεροδρομίου σ΄ ότι αφορά την ασφάλεια των πτήσεων και την ηχορύπανση. Συνέπειες που υφίσταται κατά κύριο λόγο η Αλικαρνασσός αλλά και ολόκληρο το πολεοδομικό Συγκρότημα του Ηρακλείου, στο οποίο προστίθεται σήμερα με εκπονούμενη Πολεοδομική μελέτη και η περιοχή Καρτερού.

- Τα δύο παραπάνω είναι θέματα με διαφορετικό χαρακτήρα και διαστάσεις. Το πρώτο έχει σχέση με την οργάνωση και διαχείριση του χώρου μέσα σε μια αναπτυξιακή προοπτική με ορίζοντα χρόνου. Το δεύτερο έχει σχέση με την προάσπιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής και έχει νόημα μόνο σαν άμεση και βραχυπρόθεσμη ενέργεια.

- Βασική παράμετρος και των δύο είναι η ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού και βασική συνισταμένη η φέρουσα ικανότητα του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Ηρακλείου να αντέξει το βάρος αλλά και να συνδυάσει οικιστικό ιστό σε πολεοδομημένη γη που πυκνώνει (Αλικαρνασσός, Καρτερός), λιμάνι (με εθνικό και ζητούμενο διεθνή χαρακτήρα) και αερολιμένα (με διεθνή χαρακτήρα και με την επιβάρυνση της Πολεμικής Αεροπορίας).

- Με δεδομένο δε ότι οι "ελεύθεροι" χώροι όλο και περιορίζονται, είναι πολύ κρίσιμο ζήτημα -συνεκτιμώντας τα παραπάνω- η επιλογή της χρήσης ή των χρήσεων για τις οποίες θα διατεθούν αυτοί οι χώροι και αντίστοιχα αυτές από τις οποίες θα αποστερηθούν.

Η Δ..Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ παρατηρεί :

- Απαράδεκτη καθυστέρηση, ανακολουθίες στην πολιτική και ετεροχρονισμούς στην αντιμετώπιση των παραπάνω ζητημάτων με αποτέλεσμα να είναι πια γεγονός ο κορεσμός του Αερολιμένα Ηρακλείου, πριν από την υλοποίηση ή έστω τον σχεδιασμό λύσεων στα παραπάνω προβλήματα.

- Μονομέρεια του Master plan του Αερολιμένα Ηρακλείου γιατί είναι αυτονομημένο από τον γενικότερο σχεδιασμό Αερομεταφορών Κρήτης και από τον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό. Το master plan διαπιστώνει αδυναμία ανάπτυξης του Α/Δ δίνοντάς του το πολύ 10 χρόνια ζωής και ταυτόχρονα "βλέπει" την αποσυμφόρηση του μόνο με την κατάληψη όλων των ζωτικών χώρων γύρω από αυτό (κι αυτοί πεπερασμένοι) και την κατασκευή έργων ύψους 220 δις δρχ.

- Ανεπίτρεπτη σύγχυση ρόλων τεχνικού και πολιτικού, με αποτέλεσμα πολλές από τις προτάσεις που έχουν ακουστεί από πολιτικά πρόσωπα, φορείς και άτομα να στερούνται επιστημονικότητας και να υπαγορεύονται από πολιτικούς συσχετισμούς και μικροπολιτικά συμφέροντα που πολώνουν την κοινωνία και τους φορείς της, αδυνατίζοντας το μέτωπο διεκδίκησης.

- Πλήρη ανυπαρξία έστω και στοιχειώδους συντονισμού συναρμοδίων φορέων και συνεξέτασης των σχετικών ζητημάτων με αποτέλεσμα όχι μόνο την συμφόρηση της περιοχής από βαριές λειτουργίες αλλά και την συνύπαρξη αλληλοαποκλειόμενων λειτουργιών. Σαν αποτέλεσμα αυτού, είναι απόλυτα λογικό σήμερα να προβληματίζεται ο καθένας με την ύπαρξη πιθανού στρατιωτικού στόχου μέσα σε Πολεοδομικό Συγκρότημα ή να αμφιβάλλει για το πόσο συνεκτιμήθηκαν οι επιπτώσεις που θα έχει το έργο του λοξού διαδρόμου στο λιμάνι Ηρακλείου, πέρα από την σκοπιμότητα ή μη επέκτασής του, αλλά και οι δυνατότητες ανάπτυξης και αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου της Αλικαρνασσού.

Η Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ πιστεύει πως μετά την ολοκλήρωση του Α/Δ Ελ. Βενιζέλος των Σπάτων είναι η σειρά της Κρήτης για γενναίες παρεμβάσεις στις αερομεταφορές. Μην ξεχνάμε πως το Α/Δ Ηρακλείου είναι 1ο σε πτήσεις τσάρτερς και 2ο σε κίνηση επιβατών στη χώρα. Η κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να αντιμετωπίσει άμεσα και σοβαρά τα προβλήματα των αερομεταφορών στην Κρήτη με βάση τα παραπάνω. Γιατί, πέραν της Κρήτης και του Ηρακλείου, θα ωφεληθεί κυρίως η εθνική οικονομία, βασικός συντελεστής της οποίας είναι ο τομέας του τουρισμού. Τομέας που δεν μπορεί να αναπτυχθεί χωρίς άμεσες λύσεις στα προβλήματα των υποδομών και μάλιστα με ποιοτικά κριτήρια.

Συμπερασματικά η Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΑΚ πιστεύει πως :

1. Το θέμα της ανάπτυξης των Αερομεταφορών στην Κρήτη και η δημιουργία νέου Διεθνούς Αερολιμένα ή η χωρική κατανομή της κίνησης σε περισσότερους Αερολιμένες μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσα από μελέτη, η οποία μπορεί να διερευνήσει τεκμηριωμένα εναλλακτικές λύσεις, συνεκτιμώντας τα θετικά και αρνητικά καθεμιάς από αυτές. Μέσα από τέτοια μελέτη θα προσδιοριστεί και ο ρόλος του υφισταμένου Διεθνούς, αλλά κορεσμένου, Αερολιμένα Ηρακλείου. Έτσι θα διευκολυνθεί και η πολιτική ηγεσία να επιλέξει λύσεις, όπως οφείλει να κάνει. Τέτοια διαδικασία δεν έχει ακολουθηθεί αν και έπρεπε να προηγείται. Ας γίνει τουλάχιστο τώρα.
2. Η όποια επέκταση του Αεροδρομίου Ηρακλείου με κατάληψη νέων ζωτικών χώρων αντίκειται σε όλες τις μελέτες γενικότερου σχεδιασμού που έχουν εκπονηθεί μέχρι σήμερα, ανεξάρτητα από το αν αυτές θεσμοθετήθηκαν ή όχι, και μας βρίσκει αντίθετους. Μας βρίσκουν όμως σύμφωνους έργα ορθολογικής αξιοποίησης των υφισταμένων χώρων του Α/Δ (πίστες, τροχόδρομος, κτίρια κλπ).
3. Το έργο του λοξού διαδρόμου ανάδειξε το ΤΕΕ/ΤΑΚ από το 1992 σαν τεχνοοικονομικά εφικτό, με ζητούμενο την ασφάλεια των πτήσεων και την ποιότητα ζωής των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών της πόλης στα πλαίσια μιας λογικής βιώσιμης ανάπτυξης. Το ανάδειξε κυρίως σαν άμεση λύση προς υλοποίηση συνεκτιμώντας 3 βασικές παραμέτρους, την τεχνική, τον χρόνο και το κόστος. Η παρέλευση τόσου χρόνου από τότε έχει κάνει την ανάγκη του λοξού διαδρόμου επιτακτικότερη.
4. Θεωρούμε το θέμα της μελέτης διαφορετικών λύσεων λοξού διαδρόμου προ πολλού λήξαν, όπως προ πολλού έληξαν και τα κατά καιρούς εξαγγελμένα χρονοδιαγράμματα δημοπράτησής του. Έληξε άλλωστε και η περίοδος ανοχής και υπομονής μας. Η συνέχιση της διένεξης γύρω από αυτές θυμίζει τηλεοπτικό σήριαλ εγχωρίου παραγωγής και μόνο ως κίνηση χορήγησης άλλοθι προς την κυβέρνηση μπορεί πια να εκληφθεί. Δεν είμαστε διατεθειμένοι να συμπράξουμε σε αναβολές, σε πολώσεις, σε διενέξεις και απαιτούμε την άμεση δημοπράτηση του έργου του λοξού διαδρόμου.
5. Οι διεθνείς εξελίξεις επιβάλλουν την πολύ σοβαρή αντιμετώπιση του προβλήματος της ύπαρξης στρατιωτικών εγκαταστάσεων εντός κατοικημένης περιοχής . Ανεξάρτητα από οποιεσδήποτε άλλες επιλογές πρέπει να δρομολογηθεί η μεταφορά τους.

Για την Δ.Ε.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ


 

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.