ΝΕΟΤΕΡΟ
ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟ
ΕΝ ΔΗΜΩ ...

ΑΥΤΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΑ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ

(2276 - 22/12/2003)


«Οι συμβάσεις για τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα εξασφαλίζουν τα έσοδα των ιδιωτών όχι όμως και το συμφέρον των καταναλωτών και του Δημοσίου» αποκαλύπτει έρευνα που πραγματοποίησε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Η μελέτη εξετάζει τις συμβάσεις για την Αττική Οδό , το Αεροδρόμιο των Σπάτων και την γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου που εκμεταλλεύονται ιδιώτες, οι οποίοι συμμετείχαν στη χρηματοδότηση της κατασκευής των έργων. Το μεγάλο μειονέκτημα -σύμφωνα με το ΚΕΠΕ- είναι ότι οι ιδιώτες έχουν εγγυημένα έσοδα και μεγάλα περιθώρια για αυξήσεις στα τέλη χρήσης (διόδια, τέλη αεροδρομίου) ακόμα και σε βάρος των καταναλωτών και του δημοσίου συμφέροντος. Επίσης δεν υπάρχουν ρήτρες για τη διάρκεια ζωής των υλικών και των άλλων στοιχείων των έργων.

Ειδικά για την Αττική Οδό, το ΚΕΠΕ χρησιμοποιεί την έκφραση «εκβιαστική χρήση» δεδομένου ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικοί δρόμοι για το κοινό, ούτε δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς.

Πέρα από τις «παραλείψεις» στις συμβάσεις, καταγράφονται και δύο πολύ σημαντικά θεσμικά κενά:

•  Το πρώτο αφορά το νομοσχέδιο για τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα που ζητά επίμονα και η Ε.Ε. αλλά παραμένει τουλάχιστον ένα χρόνο στο «συρτάρι» των αρμοδίων υπουργείων...

•  Το δεύτερο θέμα που θέτει το ΚΕΠΕ είναι η δημιουργία ανεξάρτητων ρυθμιστικών αρχών προκειμένου να ασκούν ή τουλάχιστον να εισηγούνται σχετικά τη ρυθμιστική πολιτική που βρίσκεται σήμερα στα χέρια του εκάστοτε υπουργού... (Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία 7/12/03)

Στο ΤΕΕ τα θέματα αυτά είναι γνωστά από τον καιρό που οι εξωθεσμικές αυτές συμβάσεις έμπαιναν για ψήφιση στη Βουλή χωρίς επεξεργασία και γνωμοδότηση από τους θεσμοθετημένους γι' αυτό το σκοπό φορείς πράγμα για το οποίο τότε διαμαρτυρήθηκε.

Οι ευθύνες του, όμως, επικεντρώνονται στο ότι δεν ανέδειξε όπως άρμοζε το θέμα της εφαρμογής του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου ή της θέσπισης νέου σε περίπτωση που αυτό ήταν ανεπαρκές.

Για μας το ζήτημα αυτό αποκτά σήμερα ακόμη μεγαλύτερη σημασία, αφού οι διαδικασίες αυτές επεκτείνονται τώρα και στα έργα της περιφέρειας. Άμεση θα πρέπει να είναι, λοιπόν, η αντίδραση του ΤΕΕ/ΤΑΚ (και όχι μόνο) και ειδικά για το θέμα του εξαγγελλόμενου νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, που τα σενάρια το θέλουν να κατασκευάζεται στο πρότυπο του αεροδρομίου των Σπάτων. Η σχετική νομοθετική ρύθμιση θα πρέπει να αναζητηθεί στο σχέδιο νόμου για τα εμπορευματικά κέντρα που πρόκειται να κατατεθεί το αμέσως επόμενο διάστημα στη Βουλή προς ψήφιση.

 

 

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.