ΝΕΟΤΕΡΟ
ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟ
ΕΝ ΔΗΜΩ ...

ΑΓΝΟΕΙΤΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΧΩΡΙΣ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟ 2005

(2320 - 22/11/2004)

Με το πέρας του 2004 λήγει το νομοθετικό πλαίσιο για τις αδειοδοτήσεις χρήσεις νερού που ισχύει από το 1987 με τον Ν.1739, οπότε η διαχείριση πέρασε από το Υπ. Γεωργίας στο Υπ. Ανάπτυξης. Πλαίσιο που, βάσει του Ν. 3199/2003, πρέπει να αντικατασταθεί με άλλο, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει γίνει τίποτα.

  • Έτσι από το 2005 δύο πράγματα μπορούν να συμβούν. Ή θα παραταθεί το υφιστάμενο απαράδεκτο πλαίσιο ή δεν θα υπάρχει καθόλου πλαίσιο, προς δόξα και όφελος όλων των παρανόμων και καταχραστών κάθε είδους και στις δύο περιπτώσεις.

Είναι σε όλους γνωστό πως η χώρα μας έχει γίνει σουρωτήρι από τις ανεξέλεγκτες γεωτρήσεις, η υπεράντληση έχει οδηγήσει σε υφαλμύρωση αρκετές υδρολογικές λεκάνες, σε ορισμένες από τις οποίες η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη. Τα αποθέματα εξαντλούνται και η επίσης ανεξέλεγκτη ρύπανση έχει γιγαντώσει το πρόβλημα της ακαταλληλότητας του πόσιμου νερού.

Σε άλλες, ευνομούμενες, χώρες όχι μόνο δεν χάνεται σταγόνα νερού αλλά με την σωστή και αυστηρή ενιαία διαχείριση δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα, κι ας έχουν πολύ χαμηλότερο δείκτη βροχοπτώσεων και επάρκεια υπογείων υδάτων (Κύπρος, Ισραήλ κλπ).

  • Η Ε.Ε μιλά για περιφερειακή και όχι κεντρική διαχείριση των υδατικών πόρων. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη και από τις λίγες παγκόσμια που δεν έχει σε θεσμικό και νομικό επίπεδο περιμετρικές ζώνες προστασίας των υδροληψιών. Εδώ ακόμα, στην πράξη, το νερό ...ανήκει στον ιδιοκτήτη της γεώτρησης και μόνο στα χαρτιά θεωρείται κοινωνικό αγαθό. Οι αρμόδιες Διευθύνσεις, τόσο του Υπ. Ανάπτυξης όσο και οι Περιφερειακές είναι υποστελεχωμένες ποσοτικά και ποιοτικά, ενώ η νέα Ειδική Γραμματεία του ΥΠΕΧΩΔΕ που προβλέπει ο Ν. 3199/2003 δεν έχει ακόμα οργανωθεί. Επίσης η χώρα μας δεν έχει ακόμα αποκτήσει διαχειριστικές μελέτες για 12 Περιφέρειες (συντάσσονται από το Υπ. Ανάπτυξης και χρειάζονται ακόμα δύο χρόνια στην καλύτερη περίπτωση). Εξαίρεση αποτελεί η Περιφέρεια της Κρήτης που ολοκλήρωσε την μελέτη της. Και που την έχει τι κατάλαβε;

  • Ποιος θα υπερβεί την διαχωριστική «πράσινη» γραμμή που χωρίζει την Δυτική Κρήτη (πλούσια υδατικά) από την Ανατολική Κρήτη (φτωχή υδατικά), ποιος θα τολμήσει να εφαρμόσει διαχειριστικές μελέτες που μιλούν για ενιαία και ορθολογική διαχείριση του υδατικού διαμερίσματος Κρήτης; Οι αιρετοί της Τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης που δεν τολμούν όχι να εφαρμόσουν τους Νόμους αλλά ούτε να εισπράξουν τους λογαριασμούς καταναλώσεων ; Ή μήπως τον ρόλο τήρησης της νομιμότητας και του εξορθολογισμού της σκέψης θα αναλάβουν οι Βουλευτές και η Περιφέρεια εξ’ ονόματος της κυβέρνησης;

Η επιστήμη προχωρά και έχει δώσει λύσεις σχεδόν σε όλα. Οι επιστημονικοί φορείς (ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ κ.ά) και το ειδικό επιστημονικό δυναμικό της χώρας είναι σε θέση και έχουν κατά καιρούς προτείνει λύσεις και μέτρα. Δεν εισακούονται όμως.

Άρα χρειάζεται να κάνουν περισσότερα, πιο συστηματικά και κυρίως πιο δυναμικά.

  • Με αφορμή την έλλειψη νομοθετικού πλαισίου αδειοδοτήσεων από το 2005 πρέπει τώρα οι επιστημονικοί φορείς μας να συντονιστούν, να προτείνουν και να διεκδικήσουν νέο ορθολογικό πλαίσιο με τις απαραίτητες δικλείδες εφαρμογής του. Αύριο θα είναι πολύ αργά!

Το θέμα πρέπει κατά τη γνώμη μας να αποκτήσει σοβαρή προτεραιότητα για το ΤΕΕ

Να αποκτήσει πρώτιστη θέση στα θέματα του διαλόγου που επίκειται με το Υπ. Ανάπτυξης.

Επικοινωνείστε με amak@tee.gr για σχόλια, ερωτήσεις και πληροφορίες.